Cambridge D500 SE

Rene Smit | 12 juli 2002 | Cambridge Audio

Toen ik van onze hoofdredacteur René van Es een berichtje kreeg dat de voor recensie beschikbaar gestelde Spendor S3 luidsprekers bij hem afgehaald konden worden melde hij tussen neus en lippen door dat er nog een extra doos meegekomen was. Importeur Dimex was zo vrij geweest een Cambridge cd-speler type D500se mee te sturen met het verzoek ook hier eens naar te luisteren (prijs: 407,95 euro).

Cambridge is een, hoe kan het ook anders gezien de naam, engelse fabrikant van audioapparatuur met een filosofie in de lijn van Rotel en NAD. Voor een relatief bescheiden bedrag moet zo veel mogelijk muziek gemaakt worden waarbij uiterlijk en “toeters en bellen” van ondergeschikt belang zijn. Dat deze filosofie werkt blijkt wel uit de diverse prijzen die Cambridge producten bij de internationale pers in de wacht wisten te slepen en de lange tijd dat firma actief is met de productie van apparatuur.

Cambridge werd eind jaren 60 opgericht en heeft sindsdien diverse baanbrekende producten op de markt gebracht waaronder de CD1, de eerste two-box cd-speler, en de DACMAGIC d/a converter. Na recente ervaringen met betaalbare cd-spelers van Marantz en Heart was ik dan ook zeer benieuwd naar de prestaties van deze Cambridge D500se speler.

De D500se

Thuisgekomen blijkt al direct bij het uitpakken dat Cambridge inderdaad niet hecht aan een opvallend strak uiterlijk. Daarentegen is de verpakking keurig verzorgd en is de speler zelf voorzien van een fraaie fluweelachtige stof om beschadigingen aan de kast te voorkomen in tegenstelling tot de plastic zak die veel andere fabrikanten gebruiken. Het aansluiten van deze speler is een feest en hier blijkt ook weer waar de prioriteiten van Cambridge liggen, een los netsnoer, fraaie vergulde cinch connectors, een optische digitale output en een mooie BNC digitale output allen zeer ongebruikelijk in deze prijsklasse.

Een ander doordacht detail openbaart zich als ik weer eens voorover gebogen over mijn audiorack hang om de kabels aan te sluiten, alle teksten op de achterzijde van deze speler zijn ook ondersteboven geschreven waardoor ze leesbaar zijn als je er overheen gebogen staat. Dit is een praktisch detail wat ik nog niet eerder tegengekomen ben, ook niet bij duurdere spelers.

Het verwijderen van de kap om het inwendige van de speler aan een nader onderzoek te onderwerpen leert dat alle belangrijke zaken zoals de overbemeten ringkerntrafo en DAC volledig afgeschermd zijn met koper en dat er gebruik wordt gemaakt van een Sony loopwerk. Het inwendige van de speler maakt een zeer verzorgde en doordachte indruk. Al deze zaken maken des te duidelijker dat men bij Cambridge muziek maken hoger inschat dan uiterlijk vertoon. Over smaak valt te twisten zo ook bij deze speler maar echt fraai kan ik het uiterlijk niet vinden, een ouderwets ogende display in 2 kleuren groen en een grote draaiknop aan de rechterzijde om een track te kiezen voeren de boventoon. Het recensie exemplaar was uitgevoerd in de kleur zwart maar bij een recent bezoek aan een dealer heb ik de speler ook in zilvergrijs gezien en deze kleur is duidelijk te prefereren zeker in combinatie met andere Cambridge producten.