Van `t Hof & Baron

Dr. Longbeard & Marja | 25 augustus 2002

Un Mondo Illusorio & Un Incontro Illusorio

Un Incontro Illusorio2Soms overkomt je iets vreemds. De bakken in een platenzaak doorlopend kom je een bekende opname tegen met een ander hoesje. Soms is de foto anders, soms is het hele ontwerp of zelfs het hele label anders. Zoiets leek in eerste instantie ook het geval met de hier beschreven CD`s te zijn.

Un Mondo Illusorio is een van de favoriete opnames in de collectie. De simpele puurheid van de opname gecombineerd met de atmosfeer die ze uitademt is fantastisch. Neerlands meest ondergewaarde toetsenist is hier opgenomen door Hein Van de Geyn met een viertal microfoons in het Italiaanse Bonefro. Daar kreeg Jasper de beschikking over het orgel in de Chiesa di Sante Maria Delle Rose. Dit orgel stamt uit het midden van de achttiende eeuw en is gebouwd door de meesterbouwer Bucci da Benevento in een barokke stijl. Halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw is het orgel geheel gerestaureerd en verkeert nu in een perfecte staat. Wat wil je ook in een droog klimaat; heel wat anders dan waar de Hollandse orgels tegen moeten vechten om gezond te blijven ademen.

En ademen doet het orgel onder de handen van Jasper van ‘t Hof. In tegenstelling tot andere moderne jazz-achtige orgelwerken zoals die van Keith Jarrett, zijn de stukken van van ‘t Hof kort en bondig zonder de intensiteit te verliezen. De stukken kennen een opbouw van zacht kabbelend tot eufories en orgasties. Je voelt de lome warmte die buitengesloten wordt door de dikke muren van de kerk. De geluiden van de kerk zelf zijn ook bijna voelbaar als het grootse instrument de wind door de pijpen blaast gestuurd door de handen en voeten van Jasper.

Het bijbehorende boekje telt tal van foto`s die de omgeving vastleggen. Glooiende hellingen die geel en droog aandoen in de augustus zon. Zwart-wit foto’s laten zien hoe het dorpje Bonefro als omgeving voor van ‘t Hof dient. De plaatselijke en veel gefrequenteerde bar/pizzaria/tabac. Het interieur van de kerk, het dorpspleintje. De enige levende wezens zijn van ‘t Hof en twee honden, die van Jasper en een plaatselijke. Dan zijn er de foto`s van het klavier met en zonder Jasper.

Un Mondo Illusorio 2En dan de tweede CD. Dit is een verdere uitwerking van de eerste. Ze bevat net als de eerste CD zeventien stukken  en stammen uit dezelfde opname sessies als de eerste. Twee dagen in augustus 1998 hebben dus 34 stukken opgeleverd die de moeite waard zijn. Alleen, de tweede CD heeft een  toevoeging gekregen in de vorm van een overdub door een van de meest begenadigde drummers van dit moment, Joey Baron. Op een geleend drumstel van Marcel Seriese heeft hij ‘meegespeeld’ met de opnames van Jasper toen Baron een keer in Amsterdam was.

Baron voelt exact aan wat van ‘t Hof wil uitdragen. De zeer ritmische stijl van spelen die van ‘t Hof zo kenmerkt wordt niet gewoon ondersteund, maar aangevuld door het drumwerk van Joey Baron. Het is een feit dat baron uit alles muziek kan trommelen, maar juist hier zijn het de cymbalen die zo mooi aansluiten qua klankkleur op de tonen van het orgel. Neem het nummer Douala dat zeer herkenbaar is voor van ‘t Hof. De houtklanken van het orgel gaan prachtig over naar de metalen pijpen waar Baron dan een hi-hat overlegt tot een kleine climax waar het thema weer terug komt in het orgel. En dan die laagte van het orgel, oh wat mooi.

De fraaie acoustiek van de kerk is geheel in tact gebleven en de opname die Lex Tanger gemaakt heeft van Joey baron is door Chris Weerda echt knap samengevoegd met de eerdere Van de Geyn opnames. Het drumstel is niet ‘in’ de kerk gezet maar heeft net voldoende galm meekregen om netjes samen te vallen. Knap gedaan.

Alleen de liner notes zijn verwarrend. Gelukkig doen ze aan de muziek niets af. Hier wordt met geen woord gerept over het vorige project en wordt net gedaan of de opname op zichzelf staan. Een jammerlijk gemiste kans om juist continuiteit in de muziek te benadrukken. De eerste CD had juist een prachtig en compleet verhaal van Van de Geyn, de burgemeester van Bonefro en Jasper.

Zijn er nog meer stukken te vinden voor een derde uitgave bijvoorbeeld met Bob Malach?

Over de twee CD`s
Jasper van ‘t Hof