Claire Martin

Jan de Jeu | 29 oktober 2002

Every Now And Then – The Very Best Of Claire Martin

Door de grote toevloed van Noord Amerikaanse jazz artiesten die onze kusten overspoelen zou je bijna vergeten dat er ook aan deze kant van de Atlantische Oceaan vertolkers bestaan die de moeite van het beluisteren meer dan waard zijn. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de in 1967 in de Zuid Londense wijk Wimbledon geboren zangeres Claire Martin. In haar vaderland wordt ze al sedert halverwege de negentiger jaren gezien als (één van) de beste Britse jazz zangeres(sen). Niet voor niets werd ze bij de Hamlet British Jazz Awards zowel in 1995 en 1997 als in 2002 uitgeroepen tot “Best Vocalist”. Ook bij het Nederlandse jazz publiek is zij al jaren bekend; o.a. door haar optreden tijdens het North Sea Jazz Festival van 1997.

Voor diegenen die haar (nog) niet kennen vormt dit album een uitstekende gelegenheid om daar verandering in te brengen. Het is een door Claire Martin samengestelde compilatie van nummers die afkomstig zijn van haar eerste album “The Waiting Game” (1993) en de daarop volgende albums “Devil May Care” (1993), “Old Boyfriends” (1994), “Offbeat” (1995), “Make This City Ours” (1997), “Take My Heart” (1999) en “Perfect Alibi” (2000). Tezamen geven ze een uitstekend inzicht in het oeuvre van deze - over een heldere, verleidelijke alt beschikkende - zangeres die niet alleen de bekende jazz standards zingt maar ook populaire songs door haar interpretatie tot nieuwe jazz standards maakt. Het album “Take My Heart” is bijvoorbeeld bijna uitsluitend uit populair werk van mensen als Paul Simon, John Lennon en Elvis Costello samengesteld, en ook op haar eerste cd’s staan pop songs. Dit eclectische is voor een deel te verklaren vanuit haar jeugd waarin zij niet alleen opgroeide met de jazz standards die haar ouders zongen maar ook met popsongs van Sting etc.

Op dit album maakt het swingende nummer “Partners In Crime” duidelijk dat Claire ook goed overweg kan met Latin. Maar wat kan ze eigenlijk niet? Van koel via swingend up tempo naar zwoel. Een Joni Mitchell ballad als “Be Cool”, één van mijn favorieten op deze cd, gaat haar even goed af als haar interpretatie van het nummer “Off Beat”, afkomstig van het gelijknamige live opgenomen album. Dit nummer laat haar non conformistische kant naar voren komen en toont tegelijkertijd dat gedurende een live opname haar uitzonderlijke presentatie, definitie en frasering op hetzelfde hoge niveau gehandhaafd blijven als gedurende een opname in de studio. Ook de twee nummers die duidelijk niet tot het geijkte jazz repertoire horen zijn zeer de moeite waard. In “More Than You’ll Ever Know” van Al Kooper, dat in de originele uitvoering een macho toonzetting had, klinkt haar stem heerlijk bluesy en warm. Doordat zij het nummer vertraagt krijgt, het nu eerder een bepaalde mate van kwetsbaarheid. In het nummer “Riverman” van Nick Drake krijg je door haar heerlijk vloeiende manier van zingen het idee met de stroom meegevoerd te worden. “Summer (Estate)” is een hot ballad en wederom één van mijn favoriete nummers. Maar het naar mijn mening mooiste nummer is de ballad; “Anyplace I Hang My Hat Is Home.”

Als er één ding is dat door dit album duidelijk wordt is het wel de geweldige consistentie die het werk van Claire Martin door de jaren heen kenmerkt. Een belangrijk deel daarvan komt op het conto van de musici waarmee zij zich heeft weten te omringen. En zonder één van de anderen tekort te willen doen blijkt dat direct al bij het horen van de eerste, uit de trombone van Mark Nightingale afkomstige, tonen die op deze cd te horen zijn.Ook de opnamekwaliteit van deze door Ben Turner voor het Schotse Linn label gemasterde HDCD is van hoog niveau. Ik moet nog één kritiekpuntje noemen:de documentatie is wat summier. Er wordt namelijk volstaan met het benoemen van de nummers, het album waarvan het afkomstig is en de namen van de uitvoerenden. Aanvullende liner notes ontbreken en dat vind ik jammer. Ook al spreken de veertien songs voor zichzelf.

Over de CD
Claire Martin
Every Now & Then. The Very Best Of Claire Martin