Barb Jungr

Jan de Jeu | 08 november 2002 |

Every Grain Of Sand – Barb Jungr Sings Bob Dylan

De uit Tsjechisch -Duitse ouders in Rochdale, in het noordwesten van Engeland, geboren Barb Jungr is niet alleen bekend als zangeres maar ook als performer in het alternatieve cabaret circuit. Ze is wel omschreven als de “Queen of Musical Cabaret”. Dat zij een Master of Music degree behaald heeft aan het Goldsmith’s College, dat zij schrijft, onderzoek doet, workshops geeft aan de University of North London en daarnaast nog werkt als o.a.dirigente en radiopresentatrice is veel minder bekend.

Als zangeres heeft zij haar sporen meer dan verdiend als interpretator van teksten met zeggingskracht. Een goed voorbeeld daarvan is haar voorlaatste cd; “Chanson: the space in between” waarop ze werken van Brel en Ferre zingt. Niet voor niets wordt ze wel de Britse Piaf en het Britse antwoord op Juliette Greco en Serge Gainsbourg genoemd. Dit album is een logisch vervolg daarop. Ik ken Bob Dylan met name als de legendarische Amerikaanse zanger / songwriter uit de zestiger jaren. In die tijd had ik grote bewondering voor de poetische kwaliteiten van de man. Dat ik zijn stem verafschuwde kon ik in de kringen waarin ik toen verkeerde echter niet hardop zeggen. Wat gebleven is, is de waardering voor de teksten. Vandaar dat ik dit album met open armen verwelkomd heb.

Barb Jungr2Barb ziet zichzelf als een interpretatieve zangeres en gelooft dat interpretatie als zodanig een vorm van kunst is. Een kunst die zij naar mijn mening goed verstaat. Zij weet nuances uit tekst en melodie te halen die voor andere vertolkers tot op dat moment verborgen zijn gebleven. Daardoor klinken ook sommige van de oude nummers uit het veertig jaar omspannende oeuvre van Bob Dylan weer als nieuw. Geholpen door spaarzame, doorzichtige arrangementen van met name Simon Wallace en Barb Jungr zelf - begeleid door prachtig opgenomen akoestische instrumenten - komt de kracht van iedere song sterk naar voren. Ze weet meteen het eerste nummer “I’ll be your baby tonight” al een extra dimensie te geven. Door haar emotionele expressie krijgt het een sensuele lading die het nummer in de vertolking van Dylan altijd heeft moeten ontberen. Alleen dit nummer rechtvaardigt al de aankoop van deze cd. Ook haar tedere versie van “If not for you” prefereer ik verre boven het origineel. “Don’t think twice, it’s all right” wordt middels de stembanden van Jungr een slow country waltz; and I love it! Ik word het meest geraakt door de oudere nummers die op deze HDCD staan. Dus ook door het sentiment in “It’s all over now, baby blue” en meer nog door “I want you” waarin het verlangen bijna tastbaar wordt. “Forever young” wil ik voortaan alleen nog maar uit haar mond horen. Maar ook enkele van de meer recente nummers van Dylan hebben het in zich om uit te groeien tot het favoriete nummer van deze cd. Wat mij betreft strijden daarbij het door kwetsbaarheid gekenmerkte “Is your love in vain”en het gepassioneerd gezongen, gloedvolle “Every grain of sand” om de hoogste eer.

Maar eigenlijk staan er op deze cd uitsluitend nummers die zo als single uitgebracht kunnen worden. In die zin is het misschien een idee voor de Meester om in de toekomst zijn nieuwe teksten nog uitsluitend en alleen door Barb Jungr te laten vertolken. En niet alleen vanwege haar stem, haar interpretatie of haar kwaliteiten als arrangeur. Ook haar harmonica klinkt beter.

Over de CD
Barb Jungr
Linn AKD 187