Pape & Cheikh

Dr. Longbeard & Marja | 29 december 2002

Mariama

De teksten zijn niet te verstaan, maar het mooie van muziek is dat dat niets uitmaakt. Het gaat bij muziek om emotie en dat is iets dat een universele taal heeft. Lachen, huilen, dansen en vrijen zijn universele emoties en muziek hoort bij allemaal!

Pape Amadou Fail en Cheikhou Coulibaly voorbeelden van de nieuwste generatie Senegalese muzikanten die de opvolgers kunnen zijn van de ‘oude garde’ waartoe Yousou N’dour en Orchstre Baobab toebehoren. Deze nieuwe generatie is uiteraard meer beinvloed door westerse muziek en zo ook Pape en Cheikh. Alleen hebben zij niet zozeer de keuze voor Madonna gemaakt, maar meer richting Everly Brothers; een gitaar-duo dus.

De twaalf stukken op de CD zijn of traditionele verhalen zoals het titelstuk Mariama dat handelt over een pact met de duivel om een koning aan een zoon te helpen. Alleen die zoon mocht nooit met een vrouw slapen, want dat zou zijn dood betekenen. Uiteraard vrijt hij met de schone Mariama en sterft. That’s life.

‘Yaya’ is een loflied op ouders en wat die allemaal voor je hebben gedaan. Een fabel wordt verteld in ‘Kokoliko’ waarin een haan zijn hennen verliest aan een hyena. Meer politiek geengageert is ‘Kamalemba’ waarin Pape en Cheikh vragen om vrede in de provincie Casamance. De liefde is het onderwerp van ‘Jello’ en in ‘Yatal Geeuw” gaat het weer om saamhorigheid die tot vrede moet leiden. Natuurlijk komen ook geloof en hoop ter sprake; ‘Soni’ en ‘Ma Ansou’. Een andere menselijke trek, jaloezie, komt tot leven in ‘Kekilo’ waar een man drie vrouwen heeft in drie verschillende dorpen en gek wordt van jaloezie als hij weer  op stap moet naar een volgend dorp; eigen schuld dus. Aan de andere kant verhaalt ‘ Lonkotina’ weer over het verliefd worden tegen wil en dank. De CD sluit af met een ode aan twee grote musici die vergeleken worden met een olifant, ‘Fanick’.

Een heel aardige CD die door de prettige stemmen van Pape en Cheikh een heel eind gedragen wordt. Aan de andere kant is de diversiteit van de muziek niet al te groot. De opbouw is vrijwel overal hetzelfde en de nadruk komt dus op de teksten te liggen. En die zijn niet te verstaan. Maar voor wie wil proeven vaan de nieuwe generatie Senegalese mussici, is Mariama een goede start.

Over de cd
Virgin Realworld 7243-8-13257-28