Sarah Moule

Jan de Jeu | 21 januari 2003

It’s a nice thought

Ik kan me heel goed voorstellen dat, wanneer u uw schreden naar de cd winkel richt teneinde een aankoop te gaan verrichten, u snel geneigd bent om de nieuwste cd aan te schaffen van één van de zangeressen waarvan u reeds enkele zilveren schijfjes in uw bezit heeft. Tenslotte heb ik zelf ook vijf cd’s van Diana Krall. Toch kan het heel interessant zijn om af en toe eens van het platgetreden pad af te wijken en een nieuwe richting in te slaan. Wanneer u dat met me eens bent dan voldoet deze eerste cd van Sarah Moule aan alle criteria die vooraf aan zo’n debuut schijf gesteld kunnen worden.

De teksten zijn van de hand van de Amerikaanse, inmiddels alweer sedert 1964 in Londen woonachtige, Fran Landesman. In de vijftiger jaren schreef zij, samen met componist Tommy Wolf, haar grootste hits waaronder ‘The balad of the sad young men’ en ‘Spring can really hang you up the most’. Het laatste nummer spreekt mij persoonlijk het meest aan, vooral in de uitvoering van Holly Cole, maar beide zijn standards geworden en gezongen door grote namen als Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Barbara Streisand en Betty Carter. Na aankomst in Londen werkte zij aanvankelijk als ‘performing poet’. In de zeventiger jaren publiceerde zij enkele gedichtenbundels en schreef zij songs met componisten als Dudley Moore en Alec Wilder. Sinds 1994 werkt zij uitsluitend nog samen met de Britse pianist / arrangeur / componist Simon Wallace. Samen leverden zij o.a. de songs voor de cd van de eveneens Britse jazzzangeres Nicki Leighton-Thomas; ‘Forbidden Games’. Haar vaak bitterzoete, cynische, maar soms ook grappige teksten getuigen van een blik die nog even scherp is als vroeger waarbij opvalt dat de humor wat zwarter is geworden. Daarnaast zijn er echter ook juweeltjes als het op één na laatste nummer van deze cd, ‘The heart of Love’, waarin zij haar kwetsbare kant laat zien.

De uit Wales afkomstige componist Simon Wallace is al evenmin een onbekende. Hij heeft o.a. de muziek geschreven voor comedy series op de Britse TV als ‘Absolutely Fabulous’ en ‘French & Saunders’ maar schrijft bijvoorbeeld ook voor de BBC Big Band. Op deze cd begeleidt hij de zangeres die in het dagelijks leven zijn vrouw is; Sarah Moule. Sarah is opgegroeid in een groot gezin en afkomstig uit het aan de zuidkust van Engeland gelegen
Bexhill-on-Sea. Aanvankelijk zong zij traditionele Engelse folk songs maar nadat zij jazzzangeres Claire Martin en haar mannelijke collega Ian Shaw – die op deze cd ook nog even meezingt in ‘This tune in my Head’ - ontmoet had, ging zij zich bezighouden met de muziek van Thelonious Monk, John Coltrane en Duke Ellington. Ze heeft als vocaliste gezongen bij The John Wilson Orchestra en John Williams’ ‘Rocking in Rhythm’ septet.

De begeleiding van Sarah is in handen van een kwintet o.l.v. de achter de piano gezeten Simon Wallace. Hij wordt bijgestaan door Jim Mullen op gitaar, die met bands als ‘Kokomo’ en ‘The Morrisey Mullen Band’ al sinds het begin van de 70er jaren voor een belangrijk deel gezichtsbepalend is voor de Britse jazz funk. Mick Hutton op bas, Gary Hammond percussie en Paul Robinson drums. De laatste heeft samengespeeld met o.a. Van Morrison en Jan Hammer en is gedurende de laatste 16 jaar de drummer geweest die Nina Simone op haar tournees begeleid heeft. Stuk voor stuk dus bekende musici in het Britse jazz circuit. Daarnaast zijn er nog een zestal, eveneens gerenommeerde, namen die meegespeeld hebben op één of meerdere tracks. Daaronder de saxofonisten die voor het eerst bekendheid kregen in de 80’er jaren door hun bijdragen in het Big Band collectief ‘Loose Tubes’.

De 14 songs die betrekking hebben op hedendaagse thema’s worden op een intuïtieve, smaakvolle, boeiende wijze gezongen. Moeiteloos en met een perfect gevoel voor timing. Mooi afgerond, met een koel sensuele ondertoon, heeft de stem af en toe een sardonisch tintje dat naadloos aansluit bij de teksten maar dat me tegelijkertijd, wanneer ik de cd voor het eerst hoor, enigszins verrast omdat ik het niet verwacht wanneer ik de foto van de dame op de cover bekijk.

Eveneens verrassend is het dat, in tegenstelling tot wat vrijwel altijd het geval is, ik nu geen uitgesproken voorkeur heb voor één of meerdere specifieke nummers. Het is tekenend voor het hoge niveau van deze cd dat hij van het begin tot het eind boeit. Enerzijds is dat te danken aan de in alle songs terugkerende sterke combinatie van tekst en muziek, anderzijds komt het voort uit het vakmanschap van de begeleidende instrumentalisten en de zorg die er aan deze op Linn Komri luidsprekers gemixte HDCD opname besteed is. Dat een debutante zich in die ambiance niet alleen moeiteloos staande weet te houden maar ook nog eens weet te imponeren, is een grote prestatie en een goede aanzet om te gaan behoren tot het selecte gezelschap van zangeressen waar ik in het begin van deze recensie aan refereerde.

Over de CD
It’s a nice thought
Linn AKD 192