Neverending Story

Jan Luijsterburg | 24 januari 2003

Tales from the Neverending Story

Neverending StoryFantasy is een genre dat opmerkelijke oplevingen in populariteit kent. Als de tijden onzekerder worden krijgt men meer behoefte aan een vlucht in een spannende, sprookjesachtige fantasiewereld, zo lijkt het. Op de golven van de gigantische successen van Harry Potter en Lord of the Rings zoeken alle maatschappijen hun archieven door om alles wat met het genre te maken heeft opnieuw uit te brengen. Vorig jaar verschenen onder meer Willow, Legend en The Neverending Story op dvd. Het klassieke boek van Michael Ende, Die unendliche Geschichte, verscheen in 1979, en werd al meerdere malen verfilmd. Dutch Filmworks brengt na de speelfilm uit 1984 nu een nieuwe variant op het boek uit: een set van twee dvd’s met op ieder een Canadese televisiefilms. Een miniserie derhalve, al wordt aan het eind van de tweede film wordt gesuggereerd dat er meer komt. Nergens wordt echter vermeld of de serie nog uitgebreid zal worden. Maar ja, het is een oneindig verhaal, dus dat je niet weet waar het eindigt is niet meer dan logisch.

Het verhaal gaat over een jongen die zijn moeder verliest. Hij vindt troost in een boek dat hij opdoet in een rommelig winkeltje van een merkwaardige verkoper, die in de tweede film als verteller optreedt. Het boek heet The Neverending Story, en ziet er uit als het doosje van de DVD (andersom natuurlijk). Als de jongen, Bastian, in het boek leest gaat hij daar helemaal in op. We verplaatsen ons dan in de wondere wereld van het land Fantasia, geregeerd door een kindprinses. Zij is in een strijd verwikkeld is met haar zus, die van Fantasia een duister land wil maken. Bastiaan moet als Atreyu de prinses redden, waarbij hij vele avonturen beleeft. Bastiaans eigen leven verloopt ondertussen ook niet probleemloos en vertoont soms opmerkelijke overeenkomsten met de situatie in Fantasia.

Neverending StoryDeze nieuwe bewerking laat de structuur van het boek grotendeels los, en presenteert elementen in een andere samenhang. Daarbij is de logica nogal eens zoek. Zo zijn overgangen tussen de ‘werkelijkheid’ en de fantasiewereld lukraak en onverwacht: ze zitten niet op de momenten dat Bastiaan gaat lezen of ermee stopt. De wereld ziet er hedendaagser uit dan in 1984, toen er nog geen Volkswagen Beetles en gameboys waren, maar dat neemt de fraaie speelfilmversie van The Neverending Story in alle opzichten te prefereren is boven deze televisieserie. Decors en effecten maken tonen duidelijk aan dat dit een low-budget productie is. Ook het acteerwerk houdt niet over. De vergelijking met megaproducties Harry Potter en Lord of the Rings, die de producent in een begeleidende folder maakt, is derhalve nogal misleidend. Het beeld is in 4:3 formaat, waarbij we dus de keus hebben tussen dikke koppen en zwarte balken links en rechts. De keus is natuurlijk gemakkelijk gemaakt, maar daar hadden we die breedbeeldtelevisie niet voor gekocht. Dit neemt niet weg dat de films heel onderhoudend zijn, met name voor kinderen.

Over de DVD:
Producent: Dutch Filmworks
Speelduur:190 minuten