Defecation

Michel Wanner | 10 februari 2003

Intention Surpassed

Mitch Harris is een man naar mijn hart. Het bekendst is deze snarenplukker waarschijnlijk van het Engelse noisecombo Napalm Death waar hij al ruim een decennium van deel uitmaakt. Daarnaast was/is hij betrokken bij diverse projecten van uiteenlopend pluimage die vrijwel allemaal in de categorie extreem zijn in te delen. Meathook Seed, Goatlord en het legendarische Righteous Pigs zijn namen die de doorgewinterde liefhebber van heavy geweld als muziek in de oren klinken.

Defecation ontstond reeds in 1987 als tweemansproject. Mitch ontmoette zijn penmaatje en toenmalige Napalm Death-drummer Mick Harris (geen familie) in Las Vegas tijdens een bezoek aan de VS. Hun voorliefde voor undergroundmusic en de wens die underground te veroveren bracht de Harrisjes ertoe Purity Dilution op te nemen. Binnen twee weken waren de nummers geschreven én opgenomen! Het resultaat was zeer rauw en droeg met recht het predikaat “in your face!” Het was een van de eerste succesalbums voor het label Nuclear Blast dat het album in 1989 uitbracht. Purity Dilution verwierf al snel een cultstatus en Defecation bleek een inspiratiebron voor talrijke nieuwe grindcorebands.

Na het vertrek van Bill Steer bij Napalm Death voegde Mitch zich samen met Jesse Pintado (Terrorizer, Nausea) bij deze band. Vrij snel na de opnames van Harmony Corruption door ND bereidden Mitch en Mick de nummers voor het tweede Defecation album voor. Ze schreven 12 brute grindcorenummers die helaas nooit werden opgenomen. Door allerlei contractuele verplichtingen weigerde Mitch de cd voor Earache op te nemen, aangezien Nuclear Blast reeds de uitgaven voor de productie had bekostigd. Mick verliet Defecation, daar hij geen problemen wilde tussen Napalm Death en Defecation.  Mitch was niet echt blij daarmee en uitte zijn frustratie in Embedded, het eerste Meathook Seed album dat hij opnam met twee leden van Obituary en bassist Shane Embury van Napalm Death.

Mitch werd een belangrijke spil binnen ND en is nog steeds een van de drijvende krachten achter deze band. Mick daarentegen vertrok na de eerste wereldtoer in 1991 en verkoos een kluizenaarsbestaan. Na veel wikken en wegen besloot Mitch toch – ook al is het 14 jaar na het eerste album – om een tweede Defecation album op te nemen. Zonder Mick dus.

Hoewel Mitch zich er terdege van bewust was dat de impact van Purity Dilution onmogelijk te evenaren viel, is hij toch trouw gebleven aan zijn roots. Ook dit album schreef hij in twee weken tijd. De productie nam iets meer tijd in beslag, omdat Harris ook druk met de nieuwe ND (Order  Of The Leech) bezig was. Russ Russels, een goede vriend, verzorgde de productie. Mitch had zeer goede moed en experimenteerde nogal met de zang, zodat deze nu totaal anders klinkt dan op het debuut. Daarnaast hanteerde hij voor het eerst ook de drumstokken en niet zonder succes. Zij hele ziel en zaligheid stopte hij in dit product en het resultaat is meer dan geslaagd te noemen! Uiteraard is dit geen muziek voor de tere zieltjes, maar het creeert wel direct zijn eigen publiek. Het is een zeer extreme geluidsexplosie geworden, maar wel uitermate gestructureerd. Strak is het zeker en de blastbeats zijn gewoon goed te volgen vanwege de duidelijke productie. Een groot pluspunt vind ik.  De zang is behoorlijk apart te noemen, maar past wel degelijk bij het geheel. Het grootste verdienste van Mitch is echter nog steeds het talent om geniale riffs te schrijven. Ik weet niet hoeveel hij er al op zijn naam heeft staan, maar het zijn er honderden. Ben benieuwd naar zijn volgende creatie. Voorlopig mogen we het doen met Intention Surpassed: intens, bruut, agressief en meedogenloos.

Meer informatie over de CD
Nuclear Blast/Suburban (Zie ook: www.suburban.nl)
13 tracks - 39:04