Dave Matthews Band

Timo Schuurbiers | 10 februari 2003

Dave Matthews BandDave Matthews Band Listener Supported
(Recorded at Continental Airlines area East Rutherford, NJ, 9 november 1999)

Kijkend en luisterend naar deze DVD is er één ding, waar ik enorm teleurgesteld over ben en dat is waarom ik godsnaam niet veel eerder in aanraking ben gekomen met deze fantastische (live)band.
Dave Matthews Band verveelt nooit, heb ik ooit één van mijn vrienden horen zeggen en hoewel ik het vaak met hem oneens ben, moet ik hem hierin gelijk geven. Mijn vriendin daarentegen vindt het de laatste dagen wel erg vervelend, dat ze bij de buren tv moet kijken. Ieder zijn passie, toch?

En passie krijg je in het 2 uur durende concert, waarbij de band laat zien niets liever te willen dan op het podium te willen staan. Het concert begint als een soort repetitie, waarbij Leroi Moore meteen zijn kwaliteiten als saxofonist laat zien. Achteloos en tegelijkertijd weergaloos, terwijl de eerste baslijnen van Stefan Lessard nog uit zijn vingertoppen moeten komen. De opening Patala Naga Pampa lijkt op de vele concerten van de band een ideale opwarmer te zijn voor Rapunzel waarna het concert eigenlijk echt losbarst. Rhyme and reason vertelt het verhaal van de geneugten des levens en hoe je daar mee om kan gaan.

my head won`t leave my head alone
and i don`t believe it willl
until i`m six feet under gound

Dave Matthews BandIk maak een sprongetje naar het o zo prachtige Crash into me van het album Crash. Mooie ballad en bewijst, zoals de meeste nummers op deze DVD, dat de Dave Matthews Combo een echte live band is die je de studio opnames zo af en toe doen vergeten. Alsof er iemand roept: “jongens, laten we even wat improviseren”. Alleen maar lachende en enthousiaste mensen in het publiek, die elk stukje tekst mee lijken te zingen.

Iets later tovert Dave drie prachtige Afrikaanse vrouwen tevoorschijn, die lekkere soul ten gehore brengen. Ik kan me zo voorstellen, dat de aanwezigen op het podium, elkaar ook treffen bij een BBQ danwel een picknick aan het strand. Het klopt allemaal precies. Je wordt als het ware verliefd op de sfeer die de band op natuurlijke wijze neerzet. De indringende stem van Dave, het indrukwekkende drumwerk van Carter Beauford, de supercoole saxofoonspeler Leroi Moore, de veelzijdigheid van Boyd Tinsley en de foutloze baspartijen van Stefan Lessard.

Het mooie van deze DVD is, dat je kennis kan maken met de band, zonder dat het je opgedrongen wordt. Het is dé ideale uitnodiging om proberen te begrijpen wat Dave met zijn muziek wil vertellen. Dit is geen ‘poes-pas-band’! Hoewel ik hem nog niet persoonlijk heb gesproken, denk ik dat Dave via zijn muziek verschillende mensen bij elkaar wil brengen. Niks nieuws zul je zeggen, vele artiesten beloven het, maar eindigt te vaak in één grote egotrip. Wat me ook opvalt is de onderlinge sfeer, welke vriendschap predikt. Het kan heel goed zijn, dat ze in de kleedkamers elkaar de hersens inslaan, maar zelfs dát gaat met beleid volgens mij.

Stay (wasting time) is van mijn favorieten en laat je niet meer los. Eén van de weinige nummers, die ook daadwerkelijk waarmaakt, wat er in de titel wordt beloofd. Het dak eraf.

Hey love
Oh, just groping you
Rolling in the mud
Stay a while
Come on (come on, love)
Wanna stay, stay, stay, stay for awhile
Makes me wanna, makes me wanna stay
Makes me wanna, makes me wanna stay... don`t it?
Make you wanna stay... don`t it?

Al met al is deze DVD een echte aanrader voor alle fans, maar vooral voor de mensen die nog geen weet hebben van het fenomeen; ‘Dave Matthews Band’ die Europa op korte termijn zal gaan veroveren. Ik zal me daar persoonlijk mee gaan bemoeien. R.E.S.P.E.C.T.

Features:
- weblinks
- photo galery