Pink Pedal Pushers

Michel Wanner | 12 mei 2003

PINK PEDAL PUSHERS – Set the rules

ppp_set_the_rules_21-04-03Wie op zoek is naar iets origineels kan de Pink Pedal Pushers beter overslaan. Wie daarentegen op zoek is naar een lekkere punkrockplaat kan niet om de PPP heen. Dit Zweedse kwartet bestaande uit Olsson (zang), Mårtensson (drums), Mattson (gitaar) en Mr. Milkshake (bas) lanceert (een wellicht ietwat ongelukkige term in deze tijd van oorlog) zijn inmiddels derde cd via het Deense label Kick Music.

pink_pedal_pushers_21-04-03Eind 1999 is dit gezelschap opgericht  met de bedoeling het beste te verenigen uit punk, klassieke hardrock en good old rock ’n roll. Dat is deze ‘Malmö City Rockers’ (de bijnaam van de mannen in kwestie) zondermeer gelukt. Geen muzikale virtuositeiten, geen oeverloos gepiel en geen langdradig gesoleer. Niets van dat al. Deze heren hanteren de “one, two, three, four”- mentaliteit die door velen gewaardeerd wordt. Ramonesfans bijvoorbeeld, hoewel de PPP daar totaal niet op lijken. Het is allemaal recht voor zijn raap en over het algemeen zeer herkenbaar. Gelukkig weet de band wel de nodige variatie aan te brengen. Van behoorluik vuig (Persona Non Grata) tot melodieus (The Remains Of One Good Man). Plagiaat zal ik het niet noemen, maar sommige rifjes (Pusher Street, The Last crusade) komen me wel heel bekend. Maar “what the hell?” in een muzikale tijd die gedomineerd wordt door vooraf uitgetekende marketingstrategieen en oude nummers die onnodig in nieuwe, modieuze synthesizerjasjes worden gestoken. Je moet geloof ik blij zijn als er bands zijn die nog de moeite nemen zelf muziek te verzinnen. Uiteraard weet ik dat de meeste bands dat doen, maar als je vaak – ongewild - naar de radio luistert krijg je de indruk dat creativiteit ondergeschikt is aan commercie.

Afijn, de PPP doen gelukkig gewoon hun ding en bepalen zelf de regels zoals de titel al aangeeft. Een lekker schijfje voor tussendoor en voor alle punkrockers.

Over de CD :
12 tracks