Technocracy

Michel Wanner | 02 mei 2003

TECHNOCRACY – Technocracy

technocracy_21-04-03Eigenlijk al in 2002 verschenen, maar nu pas in Europa uitgebracht, de debuut-cd van het Californische Technocracy. Ik was zeer benieuwd naar deze band, aangezien het onder andere gitarist Phil Demmel (van het door mij zeer gerespecteerde Vio-lence) in de gelederen heeft.

Aanvankelijk verwachtte ik dan ook een portie authentieke Bay Area thrash, maar daar is geenszins sprake van. Nee, Technocracy tapt uit een heel ander – zo u wilt moderner - vaatje. Op het eerste gehoor dacht ik met het zoveelste nu-metal kliekje te maken te hebben, maar niets is minder waar. Technocracy klinkt heel modern door het gebruik van synthesizers en grooves, maar is gelukkig niet vervelend. Ook de zang van Steve Machado is de moeite waard, ondanks de nadruk op melodie in plaats van op agressie. Opener Prognosis  klinkt meteen lekker en bevat zelfs potentiele hitkansen. Bands (of in ieder geval de platenmaatschappijen) willen toch graag wat rendement halen uit hun investeringen, zodat een top-zoveel notering van harte welkom is in deze periode van economische recessie. Je kunt van Amerikanen zeggen wat je wilt, maar ze hebben natuurlijk groot gelijk dat ze Robbie Williams links laten liggen en hun eigen producten proberen te exporteren. Technocracy is wat mij betreft van harte welkom op vaderlandse bodem en een aardig middel om het zeer overschatte Kane (om maar eens iets te noemen) eens een poepie te laten ruiken. Maar onze vaderlandse producten zijn natuurlijk niet de echte concurrentie. Die komt vooral uit eigen land, zoals Linkin Park of Papa Roach. Technocracy (de naam komt denk ik van de gelijkgenaamde legendarische Corrosion of Conformity-schijf) sla ik echter een stuk hoger aan. Wat mij betreft is deze muziek toch voor een wat volwassener doelgroep bestemd. De groep heeft  ook meer een ‘groei-cd’ afgeleverd: hoe vaker je hem luistert, hoe beter ie wordt. De goed geproduceerde schijf laat een zeer goede indruk achter en ook het artwork is goed verzorgd. Beste songs wat mij betreft: Naiad, How we die en Attk.

Op de website van de groep staan trouwens 3 nieuwe demo-nummers die te downloaden zijn.

Over de cd :
11 tracks