Rory Gallagher

Philip van Deijk | 07 mei 2003

Rory Gallagher - Wheels Within Wheels

Wheels_Within_Wheels_07-05-03Er is een nieuwe cd uitgebracht onder de naam Wheels Within Wheels van de Ierse popster Rory Callagher, deze cd bevat 14 nummers. Dit is voor zover ik na kan gaan de 18e uitgave van de Ier. Rory is in 1948 in het kleine plaatsje Ballyshannon geboren en opgegroeid in Cork, hij is een paar jaar geleden, helaas te vroeg, gestorven. Muziek maken was voor een levenswijze voor hem.

De muziek die Rory maakt laat zich het best omschrijven als voornamelijk Ierse folklore met een mix van blues en rock. Zijn grote voorbeelden waren onder andere Muddy Waters, Chuck Berry en Jerry Lee Lewis. Dat Rory hen met de gitaar in hun voetsporen is gevolgd, is aan zijn gitaarspel duidelijk te horen.

Op deze cd doen een aantal beroemdheden mee waaronder Bela Fleck op de banjo, Narie Nu Chathasaigh op de harp en de beroemde Ierse gitaar folklore groep The Dubliners. De cd van Rory en zijn gastmuzikanten is bijna geheel akoestisch opgenomen waarbij snaarinstrumenten als een harp, banjo en diverse gitaren de boventoon voeren.

De cd begint met het relaxte en rustige Wheels Within Wheels en doet me af en toe denken aan de Stones in rustige in tijden. Rory heeft met The Stones gespeeld toen zijn hier in Nederland waren. Dit nummer brengt je na een dag hard werken in een lekkere luie bui. Nummer twee is min of meer een buitenbeentje, een alleraardigst nummer met flamenco invloeden. Deze invloeden liggen ten grondslag bij gitarist Juan Martin, met wie Rory op dit nummer speelt. Juan is een groot liefhebber van deze muzieksoort en dat is te horen ook. Meer up-tempo is het nummer The Chuckoo. Het vingervlugge vingerwerk op z`n Fender gitaar een is genot om naar te luisteren, alhoewel deze ook zeer meeslepend kan spelen. Op nummer zeven Barley & Grape Rag, een Iers dixielandachtig nummer, zijn duidelijk de invloeden van de mespelende Dubliners te horen en ligt prettig in het gehoor. Het deed mij denken aan een oude Ierse herberg waar het bier en whiskey rijkelijk vloeien. Nummer 10 Walking Blues is een onvervalst bluesy nummer op z`n Iers, compleet met een rokerige schorre stem

Al met al is het toch een vrij gevarieerde cd geworden, van een rock/popachtig nummer als Lonesome Highway door naar de bluesmuziek waarop onze zuiderbuur Roland van Campenhout meespeelt. Op twee nummers waaronder, Deep Elm Blues, waarop Roland meespeelt is tijdens een jamsessie op een festival in Ghent ontstaan. De Belg Roland, liefhebber van Europese folk, was overigens een goede vriend van Rory.
De akoestische opnames stammen voornamelijk uit begin jaren `70, maar er staan aan het eind van deze cd ook enkele live-opnames op. Deze zijn tijdens het in  `94 gehouden Montreux Jazzfestival opgenomen.
Wheels Wtihin Wheels is een verrassend goede cd van de stoere Ierse Whiskey drinker.
De opnamekwaliteit  van de akoestisch opgenomen nummers is over het algemeen redelijk tot goed te noemen. De live nummers blijven qua opnamekwaliteit daartegen wat achter, wel is goed te horen dat er regelmatig met de stem van Rory heen en weer geschoven wordt.