Angie Reed

Anneke Ruys | 26 mei 2003

Angie Reed - Presents the best of Barbara Brockhaus

"With music for the lazy and not the Bureaucrazy" is de ondertitel van het werkstuk dat Angie Reed heeft afgeleverd. De CD is een echt werkstuk, iets dat vroeger wel een conceptalbum werd genoemd.

Angie ReedAngie Reed is een half Italiaanse, half Amerikaanse die op het moment in Berlijn woont en werkt. Haar eerste muzikale invloeden zijn Elvis, Roy Orbison als ze een jaar of vier is. Als ze 18 is, neemt ze de electrische gitaar ter hand en wordt door de meisjes bands van die tijd geboeid. Toch blijft ze naar alles wat maar naar muziek ruikt luisteren.

Acht jaar geleden brengt een vriendje haar ertoe om naar Berlijn te gaan en Angie is er nog steeds. De muzikale omgeving doet haar goed en ze gaat bassen bij Stereo Total. Daarna worden het performances. De CD "Presents the best of Barbara Brockhaus" is het studioverslag van zo`n performance. Het gaat over Barbara, een verveelde secretaresse die zich overeind weet te houden door hete fantasien die worden weergegeven met diaprojecties van haar eigen tekeningen en muziek. Een soort Mobius ring dus; een loop. Naast Barbara komen er nog allerlei karakters in het verhaal voor. Haar baas Lars Langescheid, Habibi met zijn harem, Little Johnny, Cosmo Ho, de Psychic Dick, Jungle Gigolo, haar kamergenote waar ze een verhouding mee heeft en natuurlijk de moeder van Buddha.

Het boekje bij de CD bevat de tekeningen die Barbara maakte en de bijbehorende teksten. Angie heeft niet echt een fraaie stem en kan ook niet van zangtalent worden beschuldigd. Toch is de combinatie van haar wat (letterlijk) kleine stem, de teksten en de minimalistische muzikale begeleiding van drumbox en keyboards boeiend. Je wordt genoopt te luisteren naar de bizarre teksten. Zoals uit de namen van de personages al blijkt heeft Angie Reed iets met taal. De CD bevat ook twee video clips en daar blijkt duidelijk dat in "Nocturnal Itch" `file this` ook voor een andere uitleg vatbaar is.

Het hele werkstuk bestaat dus uit muziek, tekst, twee video`s en een compleet stripverhaal annex tekstboek. En, naast de 13 Barbara stukken op de CD staat er nog een `verborgen` 14de track op. Angie Reed heeft met producer Patrick Catani, Bomb20 en rapper Chilly Gonzales een bijzondere en leuke CD
uitgebracht - een kunstwerkje. Aangeraden voor iedereen die eens wat anders wil, net als Barbara.

Over de CD:
Chicks on Speed COSR 11