Type O Negative

Arold Roestenburg | 05 juni 2003

Type O Negative – Life is killing me

Type O Negative – Life is killing meHet is al heel wat jaren geleden dat ik als 11-jarige jongen voor het eerst in aanraking kwam met de New Yorkse band Type O Negative. De tweede plaat van deze band Bloody Kisses heb ik grijsgedraaid. Het was mijn soundtrack voor nihilisme, disaffectie, doemdenken en andere zaken die typisch zijn voor een tiener. Het optreden van Type O Negative op Dynamo Open Air was mijn persoonlijke hoogtepunt dat jaar. Er ging geen week voorbij of ik zong mee met Black no1.

Inmiddels ben ik mijn tienerjaren ontgroeid en ben ik Type O Negative een beetje uit het oog verloren. Latere cd’s als October Rust vond ik minder. Bovendien kwamen er andere bands die ik ging volgen. Groot was mijn verbazing en nieuwsgierigheid toen ik het nieuwe album Life is killing me in de brievenbus vond.

De boomlange frontman Peter Steele en zijn band zijn weer helemaal terug met de mix van Black Sabbath riffs, donkere/depressieve teksten en keyboardstukken. Maar ook terug van te lang weggeweest zijn de punkinvloeden. Ik denk dat het laatste de doorslaggevende factor is waarom deze cd zo veel beter is dan de meest recente voorgangers. De nummers zijn  sneller en afwisselender geworden. Er valt weer volop mee te zingen met I don’t wanne be me, How could she? En Less than zero.

Natuurlijk zijn de Black Sabbath invloeden ook ditmaal weer overduidelijk aanwezig in de songstructuren maar ditmaal is er ook geluisterd naar oude Misfits en Sisters of Mercy. Hierdoor is de nadruk minder te komen op metalklanken en heeft de band een “fris” geluid gekregen en klinkt het af en toe erg toegankelijk.

Type O Negative

Tekstueel gaat het bij Type O Negative flirt Type O Negative nog steeds met erotiek, gothiek en existensialisme.

In navolging van deze cd, duidelijk de beste in lange tijd, zal Type O Negative ook gaan optreden op diverse festivals zoals Waldrock in Friesland. Of dat optreden wederom mijn persoonlijke hoogtepunt van het jaar zal worden betwijfel ik. Dat het een goede show zal worden waar nieuwe songs van Life is killing me door de fans luidkeels zullen worden meegezongen staat vast. En misschien, heel misschien komt Black no1 dan ook nog wel voorbij, voor die goede oude tijd.

Over de CD :
Type O Negative – Life is killing me
Label : Roadrunner Records