REVIEW

Ravi Coltrane


Jan de Jeu | 15 juli 2003

Ravi Coltrane - Mad 6

Ravi Coltrane - Mad6Wanneer een jazz liefhebber de naam Coltrane leest dan zal hij vrijwel zeker deze naam associeren met de na Charlie Parker meest bekende saxofonist aller tijden, de man die een voorbeeld is voor veel hedendaagse saxofonisten; John Coltrane. In dit geval gaat het echter over de zoon die nog geen twee jaar oud is op het moment dat John in 1967 overlijdt. En ook deze Coltrane heeft als instrument de saxofoon gekozen. Het knappe is dat hij daarbij zijn eigen weg gegaan is, ogenschijnlijk zonder te bezwijken onder de last die het dragen van de familienaam van ‘The Heavyweight Champion’ John Coltrane ongetwijfeld met zich mee brengt. Ravi lijkt niet geobsedeerd door het grote voorbeeld van zijn vader en wijst hem al evenmin af. De manier waarop hij melodische patronen improviseert lijkt op die van zijn vader, maar tonaal ligt hij bijvoorbeeld dichter bij Branford Marsalis; eerder vloeiend en gepolijst dan soulful en intens.

Hoewel Ravi de veertig al vrij dicht genaderd is, is dit pas de derde CD waarin hij de rol van ‘leader’ heeft. In vergelijking met de eerste CD, ‘From the Round Box’, en de tweede, getiteld ‘Moving Pictures’, laat deze derde schijf een solist horen die opnieuw gegroeid is. Langzaam maar zeker ontwikkelt hij een eigen stijl en lijkt hij - op dezelfde instrumenten als zijn vader; de tenor en sopraan saxofoon - toe te groeien naar het niveau van de allergrootsten. Met zijn derde CD ‘Mad 6’ toont hij duidelijk aan dat het hem ernst is met het bereiken van die toppositie. Het album, dat op 26 en 27 mei 2002 in de New Yorkse Avatar Studio in DSD opgenomen is, bevat 10 nummers waarvan er vier geschreven zijn door Ravi zelf; ‘Avignon’, ‘The Mad 6’, ‘Between Lines’ en ‘The Return of Olympus’. Zijn vader tekent voor het openingsnummer ‘26-2’ en het slotnummer ‘Fifth House’. Naast Ravi speelt ook Steve Hass, op drums, in alle werken mee. In de helft daarvan worden de bas en de piano bespeeld door respectievelijk Darryl Hall en George Colligan. James Genus en Andy Milne nemen deze instrumenten in de resterende tunes ter hand.

De opening van ‘26-2’ krijgt een eigentijdse uitvoering en lijkt gebaseerd op een ander stuk van ‘Daddy Trane’; ‘Giant Steps’. ‘Ginger Bread Boy’ van Jimmy Heath laat de potente sopraan sax van Ravi horen. ‘Avignon’ is hard swingend en representatief voor deze schijf waarop levendige en vrije improvisaties de boventoon voeren en de ballads in de minderheid zijn. Het titelnummer ‘Mad 6’ is een avant-gardistisch stuk terwijl ‘Self Portrait in Three Colours’ van Charles Mingus bewijst dat Ravi, die hier doet denken aan Wayne Sorter, ook op fraaie wijze een slow ballad kan interpreteren. ‘Between Lines’ bevat een sterke piano solo van George Colligan. Het bekende bop anthem ‘Round Midnight’ van Thelonious Monk krijgt een snel latin arrangement waardoor het een heel verrassend stuk wordt met Ravi opnieuw op sopraan sax. ‘The Return of Olympus’ is een dromerig, atmosferisch stuk. Wederom is het Thelonious Monk die tekent voor het op een na laatste nummer; de ballad ‘Ask Me Now’. Hier excelleert met name Andy Milne op piano. Een van de minder bekende John Coltrane werken fungeert als hekkensluiter; ‘Fifth House met daarin een ritmesectie die goed op dreef is.

Hoewel dit een studio album is, heeft het duidelijk de ‘feel’ van een live optreden. Het enthousiasme, dat tot uiting komt in de frisse, energieke benadering en de melodische inventiviteit van alle kwartetleden, is evident en staat garant voor ruim vijftig minuten genieten.

Over de CD :
Ravi Coltrane
‘Mad 6’
Eighty-Eight’s / Columbia 510884 2
www.columbiarecords.com

EDITORS' CHOICE