Daryll Hall

Roel Bouman | 03 augustus 2003

DARYLL HALL - Can`t Stop Dreaming

DARYLL HALL - Can`t Stop DreamingAls de ene helft van het duo Hall & Oates een solo-schijfje maakt moet je altijd uitkijken niet uit te glijden want de `King Of Blue Eyed Soul` houdt van glad, of zeg smooth, wat een stuk sympathieker klinkt. Ook Can`t Stop Dreaming hangt weer van zoete stroop aan elkaar, maar opvallend genoeg is dat lang niet altijd een probleem.

Can`t Stop Dreaming is een album met r&b songs en smooth jazz met een sound die je doet wegdromen en het vooral goed doet na een broeierige zomeravond en op terrasjes. Het stroperige is in een aantal nummers nog eens versterkt door de productie van Walter Afanasieff (ja die van bijvoorbeeld Mariah Carey en Kenny G.) en lijkt op een aantal plekken de grens van het onbetamelijke gevaarlijk dicht te benaderen. Tegelijkertijd is het ook de kracht van Hall en dit album dat dat nauwelijks stoort en voor velen zal Can`t Stop Dreaming dan ook een heerlijk relaxt album zijn. Verantwoordelijk voor het feit dat hij veelal aan de goede kant van de streep blijft is het sterke songmateriaal en de prachtige stem van de inmiddels 53-jarige crooner. Dat het songmateriaal doorgaans dik in orde is bleek al uit de hits die Hall of alleen of met zijn maatje John Oates had en de covers die de hitlijsten haalden. Ook wordt er regelmatig dankbaar gebruik gemaakt van samples uit Hall & Oates-liedjes. Onlangs profiteerde Simply Red nog van de werkzaamheden van het tweetal in de hit Sunrise. Leg de meeste deuntjes van dit album maar eens naast het huidige r&b materiaal en je merkt snel dat het bij Hall recht uit het hart komt en niet opgelegd is door managers/platenbonzen en andere op geld beluste types.

Je zou hooguit kunnen zeggen dat het geheel iets teveel in hetzelfde tempo verloopt (er hadden best twee pittige stukken tussen gemogen) en ook is het vaak al geen verrassing meer waar Hall aan het "uithalen" slaat. Maar na meer dan dertig jaar in het vak kun je iemand nauwelijks verwijten niet altijd te kiezen voor originele spanningsbogen in zijn vocalen. Na het heengaan van Barry White doet Hall een goede gooi naar het predikaat meest geschikte muziek bij het bedrijven van de liefde, moet je voor de climax wel wat anders opzetten.

Over de CD:
Label : CNR Records
11 tracks