REVIEWSugden

Sugden Masterclass

René van Es | 27 november 2003 | Sugden

J.E. Sugden & Co. Ltd. Masterclass - Cd speler en versterker

Sugden cd speler en versterkerHet is begin jaren 60 als J.E. Sugden & Co Ltd, een Britse fabrikant, de stap zet versterkers te gaan produceren. Om het plaatwerk in eigen huis te kunnen maken koopt men later het bedrijf naast Sugden op waar tot die tijd transportbanden werden gemaakt voor de wol industrie. Sugden legt zich toe op een enkel soort versterker in puur klasse A om pas later ook een klasse AB op de markt te zetten. Begin jaren 80 verkoop ik ze zelf in een audiowinkel in Den Haag Sugden, vrijwel uitsluitend aan echte muziekliefhebbers want het Britse uiterlijk houdt ieder ander op afstand. Al in die tijd is een Sugden een mooi bezit. Een echte Sugden speelt heel veel van de aanwezige versterkers regelrecht van de plank. Helaas blijft het merk min of meer in Nederland beperkt tot de Haagse regio.

Sugden cd speler en versterkerTot vorig jaar was Sugden ondergebracht bij De Jong & Warnaars in Den Haag. Waar het sinds jaar en dag thuishoorde. Jan de Jong is en was altijd erg betrokken bij Sugden en bleef het merk al die jaren trouw, maar mist als winkelier de tijd en de mogelijkheden Sugden ook te gaan distribueren in Nederland.

Een bezoek van Leo Heijmans van HSV (distributie van o.a. JMLab) brengt verandering. Samen ontdekken Leo en Jan dat Sugden en JMLab voor elkaar geboren lijken te zijn. En Leo kan wel distributie doen voor Nederland. Het duurt niet lang voor Leo daadwerkelijk aan de weg zal gaan timmeren en Sugden dieper Nederland in brengt.

Eén reden dat Sugden zo goed combineert met JMLab is het hoge rendement van JMLab speakers. Zelfs de top modellen in de Utopia reeks hebben een rendement dat hoger ligt dan 90 dB voor 1 Watt aan 8 Ohm. De Sugden’s kunnen vanwege hun single ended klasse A schakeling niet gerekend worden tot krachtpatsers. Zo combineert hoog rendement met laag vermogen. Dat beide in staat zijn de laatste details uit de groef of het bitpatroon weer te geven zet ze boven aan menig verlanglijstje. Dat de nieuwste serie, Masterclass geheten, bij mij thuis komt is dan ook niet verwonderlijk, hier staat al jaren JMLab te spelen. Al wijs ik er met nadruk op dat beide merken ook uitstekend te matchen zijn met andere fraaie elektronica en luidsprekers.