REVIEW47 Labs

Bluenote analoog


Jan de Jeu | 08 september 2003 | 47 Labs

Bluenote Bellavista, Borghese & Baldinotti in combinatie met Phonomena

Bluenote Bellavista, Borghese & Baldinotti in combBij het horen van de naam ‘Blue Note’ denk ik als eerste altijd onmiddellijk aan het legendarische Amerikaanse platenlabel. Ook al realiseer ik me terdege dat er in het Italiaanse Florence een fabrikant gevestigd is die zich eveneens van die illustere naam bedient. Tot voor kort kende ik zijn producten slechts van buitenlandse shows. Ook op de onlangs, in het nabij Frankfurt gelegen Kempinski Hotel, gehouden High End 2003 waren zijn draaitafels weer te bewonderen. Opnieuw was ik ter plekke benieuwd naar de klank van deze elegante vinyl spinners. Maar omdat er op dat moment geen Nederlandse distributeur voor het merk was, duurde deze nieuwsgierigheid slechts kort.

Tot Rick Paap van Dynamic Solutions, als mede distributeur van het Deense merk GamuT, bij mij thuis een GamuT versterker combinatie op komt halen die ik enige tijd thuis heb mogen uitproberen. “Ik ga Bluenote doen” antwoordt hij op mijn standaardvraag of hij nog leuke audio nieuwtjes heeft. Acuut herleeft de belangstelling en ik weet hem de toezegging te ontfutselen dat ik als eerste Nederlandse recensent binnenkort een draaitafel van dit merk ter recensie aangeboden zal krijgen. Ik ken hem als een man van zijn woord en het verbaast me dan ook niet wanneer ik kort daarop de vraag krijg of ik in zijn demo ruimte in Geldermalsen de eerste via hem in Nederland aangekomen Bluenote draaitafel wil komen beluisteren.

Daar aangekomen tref ik een Bluenote Bellavista draaitafel aan, uitgerust met een Bluenote Borghese arm en een Audiotechnica MM element. Dit analoge frontend is met tussenkomst van een Phonomena phono voorversterker aangesloten op een P2000 Marsh Sound Design transistor voortrap en een A200S eindversterker van datzelfde merk. De bekabeling die de apparatuur zowel onderling als met de Master Four luidsprekers verbindt is afkomstig van Nirvana en Sign®Audio Technology. Achter in de luisterruimte ontwaar ik een aantal Basis draaitafels en het instapmodel van Bluenote, zeer toepasselijk de ‘Piccolo’ genaamd. Zijn prijs ligt onder de 1000 euro en ik moet bij het zien van dit model denken aan de net zo strak vormgegeven nieuwe instapper van Clearaudio; de ‘Emotion’ waarvan de prijs eveneens onder de 1000 euro ligt. Twee high end merken die elk hun eigen budget draaitafel op de markt zetten. Het zoveelste bewijs dat de terugkeer van vinyl niet slechts geldt voor de groep van over topbudgetten beschikkende muziekliefhebbers maar zich tevens doorzet in de wat bredere lagen van de bevolking.  

Ik heb een stapeltje LP’s van huis meegenomen en begin naar hartelust platen te draaien. De set is met zorg samengesteld en dat komt goed in de geboden geluidskwaliteit tot uitdrukking. Plaat na plaat worden de eerste indrukken bevestigd en ik verheug me er op dat ik deze mooie speler straks mee naar huis zal kunnen nemen om in mijn eigen systeem op te nemen. Wanneer ik dat doe zit er echter een Bluenote Baldinotti MC element in de arm waarmee de doos die ik aan het eind van de middag in de auto schuif een waarde vertegenwoordigt van 1995 euro. Een tweede doos bevat de Phonomena phono voorversterker die eveneens door Dynamic Solutions geïmporteerd wordt. De prijs van deze Amerikaanse voorversterker is vastgesteld op 900 euro. Voor deze phono amp is overigens een batterijvoeding beschikbaar die eveneens 900 euro kost. 

The Blue Note

Bluenote Bellavista, Borghese & Baldinotti in combDe ontwerper van de draaitafel Bellavista die momenteel mijn huiskamer siert is Maurizio Aterini. Deze man is echter verantwoordelijk voor nog veel meer fraais. De Bellavista is het instapmodel van de Villa serie draaitafels. Andere modellen zijn; Bellavista Signature, Belvedere en de referentie draaitafel Bellagio. Daarnaast is er nog de goedkopere I.A.V. serie waarin naast de al genoemde Piccolo ook nog de Deck 12 thuishoort. Ook de toonarmen die in Florence geproduceerd worden zijn in deze twee series ondergebracht. In de Villa serie is het instapmodel de hier geteste Borghese, gevolgd door de Borromeo en de referentiearm Bellaria. De I.A.V. serie begint met de arm van waaruit de Borghese ontwikkeld is; de U-3. Daarop volgen nog de B-5 en de B-5 signature. Andere producten, die overigens niet door Dynamic Solutions geïmporteerd worden, zijn voor de Villa serie de phono modules De Medici en Pamphili en voor de I.A.V. serie de Phono 1. Ook de 3 CD spelers, vijf versterkers en zes typen luidsprekers worden in Nederland vooralsnog niet gedistribueerd.

Bellavista, Borghese & Baldinotti

Zoals gezegd doet de Piccolo mij denken aan de acryl draaitafels van het Duitse Clearaudio. Maar dat geldt uitsluitend voor dit instapmodel. Alle andere voor het draaien van vinyl bestemde sculpturen die aan het brein van Maestro Aterini ontsproten zijn worden qua ontwerp gekenmerkt door een onmiskenbare Italiaanse elegantie. Gedurfde composities in acryl, polyvinyl, aluminium en (geel) goud die hen een geheel eigen gezicht geven. Een uitgesproken ontwerp dat dito reacties oproept. In de periode dat deze draaitafel boven op mijn USM Haller audiorack gepositioneerd staat lopen de reacties van bezoekers op de visuele aspecten van deze blikvanger dan ook uiteen van ‘prachtig’ tot ‘protserig’. Persoonlijk zou ik een (helaas niet te leveren) versie prefereren waarin het geel goud door wit goud vervangen is. Nu ik het toch over de visuele aspecten heb; tijdens de testperiode staat de draaitafel op ooghoogte waardoor me opvalt dat de zware schroef - die de basis vormt voor het draaiende gedeelte van het plateau – wel heel erg prominent aanwezig is. Hetzelfde geldt voor de doffe onderkant van de motor. Wat in deze positie ook meer opvalt is het feit dat ik de linksvoor staande poot wat uit heb moeten draaien om de speler waterpas te krijgen; er is nu een smaller stuk zichtbaar aan de bovenkant van de staander. En dan heb ik het nog niet over het op mij vooral bij 45 toeren als onrustig overkomende ronddraaien van de onder de rand van het plateau hangende cilindervormige gewichten.Maar ach, zoals altijd gaat het uiteindelijk toch vooral om het geluid. En wat dat betreft zijn de reacties van diezelfde bezoekers zonder uitzondering positief.

Bluenote Bellavista, Borghese & Baldinotti in combEr is dan ook veel aandacht gegeven aan het ontwerp. Als materiaal voor het chassis heeft Maurizio bewust gekozen voor, zwart gepolijst, acryl. Acryl is niet alleen mooier en harder dan MDF maar heeft ook een betere vibratiekarakteristiek. Hetgeen in dit ontwerp extra belangrijk is omdat de motor niet, zoals bij veel merken gebruikelijk is, los staat van het chassis maar integendeel bevestigd is op het acryl. Dit is mogelijk omdat het hier gaat om een bij Fiber in Italie gefabriceerde AC synchroon motor die 24 polen heeft en 600 rpm produceert. Dit heeft als groot voordeel dat, in theorie althans, de motor gelijkmatiger en daarmee ook rustiger loopt dan een 12 polen 300 rpm motor die over het algemeen door de concurrentie gebruikt wordt. Teneinde vibraties verder te vermijden is de motor geplaatst in een koper sandwich constructie welke van het chassis gescheiden is door speciale siliconen ringen. De rubber snaar kan op twee verschillende manieren om de aluminium pulley gelegd worden waarmee gewisseld kan worden tussen 45 en 33 1/3 toeren, volgens opgave +/- 0,1 %. Overige specificaties: wow & flutter 0,03 %, rumble –78 dB, Het chassis rust op drie in hoogte verstelbare aluminium op spikes rustende poten. Links voor op het chassis bevindt zich de aan/uit knop. Zonder arm of element kost de Bellavista 1295 euro. 

Dat is inclusief het 20 mm dikke plateau dat gemaakt is van polyvinyl, een materiaal dat qua samenstelling en karakteristiek het dichtst bij vinyl komt. Het kent een hoge dichtheid, is sterk en volgens de fabrikant neutraler klinkend dan acryl. Onder het plateau hangen, zoals gezegd,  langs de rand negen vergulde gewichten die de draaischijf perifeer verzwaren waarmee de rotatie stabiliteit vergroot wordt. Door deze gewichten doet de Bellavista me denken aan ontwerpen uit de hoek van Michell / Transcriptor / Transrotor die hetzelfde principe hanteren. 

The Bluenote hanteert de Rega standaard en de uit geanodiseerd aluminium vervaardigde Borghese toonarm buis heeft een lengte van 270 mm. Het grote dubbele contragewicht maakt de arm geschikt voor veel elementen. Doordat het zwaartepunt erg laag gelegd is wordt de stabiliteit vergroot. Om het lager bevindt zich een vergulde cup waardoor de massa vergroot wordt en ‘tracking’ van de groeven verbeterd wordt. Eventueel kan deze cup gevuld worden met siliconen olie teneinde ongewenste resonanties van de armbuis te elimineren. Vanaf het één punt lager tot aan de voorkant van de headshell is de effectieve lengte 233 mm. De interne bedrading van de arm is van AWG32 Hyper Litz 99,9999 copper met afscherming. Er is een hydraulische lift met armklem. De los bijgeleverde interlink wordt op specificatie door Tasker gemaakt. Deze Borghese arm, die tevens de mogelijkheid biedt om VTA in te stellen, moet in Nederland een bedrag van 795 euro opbrengen.

De Baldinotti is het referentie MC element van The Blue Note. Het betreft hier een open body element met een gewicht van 12 gram. Het is 18 mm hoog, 16 mm breed en 26 mm lang. Frequentie respons; 18 – 45000 Hz. Output 0,3 mV. Impedantie 50 Ohm. Aanbevolen naalddruk 2,4 gr. +/- 0,3. De prijs van dit element is bepaald op 1595 euro waarmee de totale kosten van de geteste combinatie van draaitafel, toonarm, en element uitkomen op een substantiele 3685 euro.

EDITORS' CHOICE