Carla Bruni

René van Es | 18 juni 2009

Carla Bruni

Carla Bruni - Quelqu`un m`a dit

"Het gebeurt zelden of nooit dat ik een recensie schrijf van een cd of een lp. Het moet dan wel iets heel bijzonders zijn dat ik ervaar als pakkend, strelend en ik moet mij nauwelijks kunnen bedwingen om de cd te draaien. Ik heb er weer één waar ik warm van word." Mag ik u vermoeien met een klein stukje historie? Sinds een jaar of 10 gaan wij op vakantie naar Frankrijk. Tijdens die vakantie kopen we altijd cd`s van artiesten die ons nog onbekend zijn. Patricia Kaas, Mylene Farmer, Renaud, Lara Fabian en Natasha St-Pier. Wie regelmatig iets van mijn hand leest weet dat men name Patricia Kaas mij in haar vaste greep houdt. Samen met grootheden als Piaf en Greco. Niet dat ik iets versta van wat ze zingen (nou ja een beetje) het gaat me puur om de stem, het gevoel dat de dames mij geven.

Dit jaar konden we nergens luisteren. Waar we ook kwamen, de cd spelers in de supermarkten waren defect. Om die reden hebben we gezocht naar een cd waarvan uit de hoes af te leiden was dat het geen punk, hardrock, house of iets dergelijks is. Waar we op uit kwamen was een hoesje met daarop een aantrekkelijke, niet al te jonge vrouw met een gitaar. Twaalf nummers in plastic, dus volkomen onbekend wat ons te wachten stond. Enig houvast het liefelijke plaatje en de cd stond tussen de top-cd`s. Thuis werd de cd in de speler geschoven (nee in de auto heb er ik geen) en het was eerst een vage teleurstelling. Hmm, een vergissing dit jaar? Gaande de cd (die erg kort is, slechts iets meer dan een half uur) bekroop het ouderwetse gevoel dat dit heel bijzonder is. Carla kruipt in je en neem bezit van een stukje van je hart.

Carla BruniCarla Bruni was een gevierd fotomodel. Ze liep over de catwalk voor merken als Dior en Givenchy. Daar kwam ik achter toen ik haar naam intikte in Google. Ik dacht eerst verkeerd te zijn en zocht verder naar de zangeres Carla Bruni. Het bleek dezelfde persoon te zijn. Ex-vriendin van onder meer Mick Jagger, beeldschoon, kennelijk behoorlijk in de slappe was en ongeveer 35 jaar oud. De foto`s spraken boekdelen waarom ze een gevierd model was. Er is nog veel meer informatie te vinden, maar dat komt u zelf wel tegen. Laten we afrondend opmerken dat ze is geboren in Italie en opgegroeid in Frankrijk.

De cd, daar gaat het om. Carla Bruni heeft kennelijk vele talenten. Van de twaalf nummers op de cd schreef ze er zelf tien. Inclusief de muziek, ook die is van haar hand. Haar stem is lichtschor hees, sexy, ontroerend, vrouwelijk en warm. Een soort stem waarvan je om je heen kijkt waar de betreffende persoon is. Pakkend en fris. Nieuw en uniek. Ze komt nog het meeste in de richting van Juliette Greco al zal ik haar niet die kwaliteit toedichten. Haar teksten die ik slechts beetje bij beetje begrijp gaan over de liefde, haarzelf, vriendjes en "tout le monde". Ze heeft een vreemde mengelmoes van zingen en vertellen die kenmerkend is voor vele Franse zangeressen. De hele cd klinkt aandoenlijk zacht en nergens verheft Bruni haar stem. Dat heeft ze niet nodig, de ingetogen kracht omvat je als een deken. De mooiste tracks zijn in mijn ogen `Raphael` en het grappige `La dernière minute` dat exact 60 seconden duurt. Daartussen kleine mooie muziek.

De begeleiding op de cd is grotendeels akoestisch. Gitaar (vaak Carla zelf), piano, bas of contrabas, cello, slagwerk en viool. Geen bezetting voor harde muziek, dat is duidelijk. De opname is erg goed in mijn ogen. Audiofiel gezien een lekkertje dat ik graag zal gebruiken voor recensies. Maar het duurde een behoorlijke tijd voor ik dat kon onderscheiden omdat ik meer luisterde naar de muziek en de stem, dan naar technische eigenschappen. Nieuwsgierig geworden kwam ik er achter dat de cd `Quelqu`un m`a dit` weken lang nummer 1 heeft gestaan in Frankrijk. Terwijl een zoektocht langs de diverse platenzaken in Nederland slechts een wazige blik in de ogen van verkopers opleverde. Grappig nog om te vermelden dat afgelopen zaterdag op Radio 2 iemand vertelde voor de cd naar Frankrijk te zijn gegaan. Dat hoeft u in ieder geval niet, want op mijn verzoek is de cd via onze website te bestellen. Niet dat u dat hoeft te doen hoor, dan blijft ze nog meer van mij dan ze nu al is. Maar als u het Franse chanson een warm hart toedraagt, geniet van een vrouwelijke stem die u verleidt, geniet van eenvoudige maar meeslepende muziek, een audiofiel gezien goede cd zoekt, dan is Carla Bruni een must. Van harte aanbevolen en heel speciaal.

2002 Naïve