Star Trek: Nemesis

Jan Luijsterburg | 29 oktober 2003

Star Trek NemesisStar Trek: Nemesis

Speelfilm nummer 10 van de wereld die sinds 1966 Star Trek heet. Gezien het motto op de verpakking, `a generations`s final journey begins` ziet het er naar uit dat deze vierde film over de ploeg rond Captain Jean-Luc Picard van de serie The Next Generation de laatste zal zijn. Het verhaal begint op de bruiloft van crewleden William Riker en Deanna Troi, waar Picard een emotionele speech houdt. De echtelieden lijken hun eigen weg te gaan op een ander ruimteschip. Data, de bleke androïd met steeds menselijker trekken, moet dan commandant worden op de Enterprise. Kortom, het team lijkt uit elkaar te vallen.

Er worden echter positrone signalen opgevangen in de Romulaanse mentrale zone, signalen die interfereren op de tricorder. B4, een prototype van de androïde die in Data zijn uiteindelijke vorm vond, wordt in onderdelen aangetroffen op de planeet Kolarus III en weer in elkaar gezet. Er komt weinig zinnigs uit. Primitief pre-warp gedoe. Dan wordt het bericht ontvangen dat de eeuwenoude vijanden van de Federatie, de Romulans, vrede willen sluiten. De crew gaat op een laatste missie om te zien of dit wel klopt. Ze ontmoeten Shinzon, de nieuwe Praetor van de Romulans.

Star Trek NemesisDie Shinzon is een vreemde snuiter. Hij is geen Romulan, en duidelijk ook niet afkomstig van zusterplaneet Remus, want de lui die daar vandaan komen zijn echt geen knapperds. Hij lijkt meer een jongere, maar al even kale uitvoering van Picard, en dat blijkt niet toevallig. Hij is namelijk het resultaat van een poging van de Rolulans met het DNA van Picard een kloon te fabriceren. Toen dat gelukt was hadden de Romulans hem niet meer nodig en werd hij in een grot op Remus gedumpt. Met zijn gladde babbel en de nodige moordpartijen werd hij leider van die planeet, en nu ook van Romulus, al wordt hij daar niet helemaal vertrouwd. Dat klonen is niet zonder complicaties: Shinzon veroudert snel en dreigt te desintegreren. Snelle DNA transfusie is geboden, en daarvoor is Picard nodig. Doel van Shinzon is als Picard door de dringen tot de aarde en die te vernietigen. Helemaal geen vrede dus, oftewel: er staat nogal wat op het spel. Dat geeft spectaculaire gevechten, met veel disfunctionerende boegdisruptors. Picard wordt ternauwernood gered, tegen een hoge prijs.

In dramatisch opzicht is Nemesis geen hoogtepunt in de Star Trek serie. Van de  Next Generation films was First Contact bijvoorbeeld een meer meeslepend verhaal. Er is weinig ruimte voor de karakters omdat alles draait om de confrontatie tussen Picard en Shinzon, waarbij die laatste, gespeeld door Tom Hardy, niet helemaal overtuigt als slechterik. Genieten is het als altijd van de taal. Totaal onzinnige begrippen krijgen een volkomen vanzelfsprekendheid. De actiemomenten zijn beperkt in aantal, maar bevatten wel de meest overrompelende special effects die tot nu toe in de serie vertoond werden. Technisch is dit een perfecte dvd, zowel wat betreft de beeldkwaliteit als het geluid. Om over het mooi glimmende schuifdoosje nog maar niet te spreken.

Star Trek NemesisHoewel de DVD`s met de Star Trek films meestal na een tijdje gevolgd worden door een versie op twee schijfjes met veel extra`s, zijn ook op deze eerste versie al aardig wat bonussen te vinden. Naast een commentaarkanaal waarop de Engelse regisseur Stuart Baird uitvoerig ingaat op de keuzes die gemaakt zijn omtrent de karakters en het script, is er een klein uur aan extra beeldmateriaal. Er zijn vier korte documentaires met veel interviews, en een aantal niet gebruikte scènes, ook van uitvoerig commentaar voorzien. Baird legt uit dat hij helemaal geen Trekkie is, hij had zelfs nog geen Star Trek film gezien voor hij aan het project begon. Hij wilde dan ook primair een goede film maken. Dit draagt er toe bij dat Nemesis hier en daar flink afwijkt van de formule. Dat is een verdienste in een film die vooral interessant is voor de liefhebber en waarschijnlijk weinig nieuwe zieltjes zal winnen. Maar mijn dochter heeft hem inmiddels voor de vierde en nog lang niet laatste keer bekeken, en laat u weten dat hij `kei-vet` is.

Over de DVD:
Speelduur: 112 minuten
Regisseur: Stuart Baird