"/>
 

Wilson Benesch Arc


Jan de Jeu | 16 november 2003 | Wilson Benesch

Wilson Benesch Arc - First opinion

Jan de Jeu & Philip van Deijk

Wilson Benesch ArcNog heel goed herinner ik me het moment waarop ik voor het eerst het geluid van de Arc hoor. Ja, u leest het goed. Ik hoor zijn geluid nog voordat ik hem zie en op grond daarvan stap ik geïntrigeerd de hotelkamer binnen waar hij op dat moment zijn units in dienst stelt van de - op mij immer een grote indruk makende - stem van de Canadese zangeres Holly Cole. Tot mijn niet geringe verbazing zijn er op dat moment slechts twee mensen in die ruimte aanwezig en deze blijken bovendien ook nog eens in dienst te zijn van de Engelse fabrikant. O ja, voor ik het vergeet; ik praat over de High End 2002 in het Kempinski hotel nabij Frankfurt. De beide heren zien het bordje ‘Niederländische Presse’ dat aan een koordje om mijn hals bengelt en haasten zich van de middelste stoelen naar de aan de uiteinden van de eerste rij staande zetels en maken onderwijl uitnodigende gebaren opdat ik toch vooral plaats zal nemen. Even later verneem ik ongevraagd – de hoop dat ik gedurende een beurs ongestoord relaxed naar muziek kan luisteren is al lang geleden een steeds opnieuw terug kerende illusie gebleken – dat er op dat moment helaas geen Nederlandse importeur is voor deze imponerende monitor en ik zet de gedachte aan een recensie noodgedwongen uit mijn hoofd. Wanneer ik ruim een jaar later via Jan Verlegh van Audio Excellence in Zevenbergen alsnog het aanbod krijg om deze luidsprekers in mijn eigen set aan de tand te voelen ben ik dan ook blij verrast.

Innovative design & material

Voor veel Europeanen zal Engeland het land zijn dat bij uitstek vasthoud aan tradities. Dat is voor een deel natuurlijk ook zo maar dit betekent geenszins dat de tijd er stilgestaan heeft of nog steeds stil staat. Integendeel. Het in Sheffield gevestigde bedrijf Wilson Benesch is daar een uitgesproken voorbeeld van. De naamkeuze is op zich op zijn minst al ongebruikelijk te noemen. Het zijn namelijk de meisjesnamen van de echtgenotes van de beide oprichters van het bedrijf; Andrew Scoley en Craig Milnes. Belangrijker is echter het – voor de audio industrie - vernieuwende gebruik dat zij maken van koolstofvezel. Aanvankelijk specialiseert het bedrijf zich in het vervaardigen van analoog bronmateriaal; een platenspeler, meerdere armen en MC elementen. Hoewel deze nog steeds tot het productenpakket behoren krijgt geleidelijk het ontwerpen van luidsprekers steeds meer de nadruk. Met als memorabel hoogtepunt de ontwikkeling van de veelgeprezen en met de onderscheiding “Component Of The Year Award” bekroonde ‘The Bishop’ luidspreker. De gehele ‘Discovery’ lijn – waartoe naast de ‘Arc’ ook de ‘Discovery’ (€ 8800,-) de ‘Chimera’ (€ 23600,-) de ‘Centre’ (€ 3110,- incl. stand) en de ‘A.C.T.’ (€ 13235,-) behoren – is van deze luidspreker afgeleid.

Arc

Wilson Benesch ArcDe kleinste luidspreker uit de ‘Discovery’ lijn is een tweeweg monitor luidspreker. In deze
test wordt hij gebruikt in een stereo opstelling. Doordat de gebruikte ScanSpeak tweeter en Tactic© woofer ook ingezet worden in de ‘Centre’ en de ‘Discovery’, kan hij echter ook goed met deze typen gecombineerd worden tot een multi kanaal systeem waarin twee ‘Arc’s’ dan de beide achter kanalen voor hun rekening nemen. 

De luidspreker is 31 cm hoog, 23 cm breed en de diepte meet 37 cm. Tezamen met de stand wordt de totale hoogte 95 cm. Hij weegt 11 kilogram, de stand voegt hier nog eens 17 kilo aan toe. Niet voor niets noem ik de stand in één adem met de luidspreker. Want hoewel hij apart verkocht wordt maakt het specifieke ontwerp van zowel de luidspreker als de stand dat ze in feite ‘voor elkaar gemaakt zijn’. Opvallend is namelijk de plaatsing van de dubbele reflexpoort; aan de onderzijde. Dit geeft een voordeel bij het opstellen omdat plaatsing ten opzichte van de achterliggende wand minder kritisch wordt dan wanneer de poorten naar achteren vuren. Ook mag verwacht worden dat eventuele poortgeluiden, voor zover daar al sprake van is, op deze wijze minder op zullen vallen. De stand staat onder het achterste deel van de luidspreker waarmee het gevaar van diffractie uitgesloten wordt. Doordat de speaker op de stand geschroefd wordt vormen ze samen één geheel hetgeen de stabiliteit ten goede komt.

Geheel in de traditie van dit Engelse merk is aan de behuizing veel aandacht gegeven. Het grote uit koolstofvezel (A.C.T carbon fiber panels; Advanced Composite Technology) vervaardigde U-profiel aan de achterzijde en de gewelfde vorm van de luidspreker hebben alles te maken met het onderdrukken van kastresonanties, het vergroten van de stijfheid van de behuizing en het voorkomen van staande golven. De onder- en  boven kant van de speaker zijn vervaardigd van MDF met een acryl afwerking. De baffle is eveneens vervaardigd uit MDF. Tussen de baffle en het U-profiel wordt aluminium als materiaal ingezet. Ook de op vervaarlijk lange, in hoogte verstelbare, spikes rustende stand is van aluminium gemaakt.

In de baffle twee units; een door Wilson Benesch ontwikkelde en gefabriceerde 170 mm Tactic© bass / midrange unit en een bij ScanSpeak op specificatie van Wilson Benesch vervaardigde 25 mm hand beschilderde soft dome tweeter. Het frequentiebereik loopt volgens opgave van 46 Hz tot 24 kHz + - 2 dB. Crossover frequentie 5kHz. Gevoeligheid is 88 dB, de nominale impedantie 6 Ohm en de minimale impedantie 4 Ohm. Volume 10,5 liter. Aan de achterzijde in huis vervaardigde vergulde aansluitingen die bi-wiring mogelijk maken. De standaard aluminium uitvoering kent een paarprijs van €3615,00. Inclusief standaard aluminium stands wordt dat bedrag € 4135,00. Gefineerd met Maple, Birds eye Maple of Cherry worden deze prijzen respectievelijk €3900,00 en €4445,00. Persoonlijk vind ik ze, in visuele zin, in de standaard uitvoering ‘om te st(r)elen zo mooi’. 

Aan de achterzijde vier robuuste vergulde aansluitpunten voor de luidsprekerkabels waarbij blanke draad en spades goed vastgeklemd kunnen worden doordat er gebruik gemaakt wordt van vergulde moeren die met een steeksleutel perfect aan te draaien zijn tot op een punt waarop de grip op het geleidende materiaal maximaal is. Zelf gebruik ik tijdens de test de eveneens aanwezige mogelijkheid om banaan stekers in te zetten.

The Team

De Engelse weergevers worden toegevoegd aan de Japans/Italiaanse digitale bronnen van CEC en North Star Design die, onderling verbonden met het Nederlandse Siltech G3, hun signaal aanleveren aan het Deense versterkers combo van GamuT. Deze zijn met elkaar gebalanceerd gelieerd middels Siltech Classic en sturen op hun beurt de Wilson Benesch monitoren eveneens aan met Siltech Classic. Analoog wordt het signaal aan vinyl onttrokken via het Clearaudio Victory H element dat in een VPI arm gemonteerd is die op zijn beurt geplaatst is op de Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel. Clearaudio Sixstream verbindt de vinyl draaier met de Sphinx phono voortrap en Siltech Classic transporteert het signaal naar de GamuT voorversterker. Alle apparatuur, met uitzondering van de stoïcijnse Sphinx, staat in het USM Haller rack op Master Base 1 plaatjes.

EDITORS' CHOICE