K`s Choice

Roel Bouman | 12 december 2003

K`s Choice - K`s Choice 10
1993>2003 Ten Years Of

ErK`s Choice - K`s Choice 10 is een slechtere manier om te trakteren als je jarig bent! Je kunt natuurlijk de cd met de grootste hits van K`s Choice kopen, maar waarom zou je niet zo`n drie euro meer uitgeven om er dan zo`n vier uur extra materiaal bij te krijgen? Op deze manier lijkt het wel of Marco Borsato toch het gelijk aan zijn zijde heeft als hij de cd afzweert.

De tracklisting van cd en de clips (en dus ook nummers) op de dvd is niet geheel gelijk, maar de meeste liedjes staan op beide versies. De (dubbele) dvd heeft dan wel zo`n enorme voorraad extra`s dat de cd-versie van dit jubileum daar wel erg schril bij afsteekt. Wat krijgen we allemaal extra? Vanzelfsprekend de clips bij de meest bekende nummers waarbij opgemerkt dat er steeds uiterst smaakvol te werk is gegaan. De clips zijn geen van allen te uitgesproken om na één keer al te gaan vervelen en schetsen zo op een rij op voorbeeldige wijze de ontwikkeling van de groep. Verder is er de registratie van een concert in Paradiso in 2002. Ongeveer een uur lang horen en zien we dan de hoogtepunten uit het oeuvre van K`s Choice voorbijkomen. Het camerawerk is niet te dynamisch, maar kent afwisseling en sfeer genoeg om het concert meermalen te kunnen bekijken. Interessant is ook de optie om de key-mode aan en uit te kunnen zetten. Met de key-mode aan krijg je bij elk nummer commentaar van één of meer bandleden. Disc 1 besluit dan met een klein half uurtje commentaar op en beelden van zij-projecten (aanschouw een piepjonge Sarah en samenwerkingen met onder meer Frankie Miller, Ozark Henry, Indigo Girls, Anouk, een kinderkoor en Thé Lau).

Op disc 2 gaan we in vier delen door de geschiedenis van deze succesvolle Belgen. Dat is dan inclusief The Choice, want dat moest - overigens geheel terecht - meegenomen worden om de tien jaar te halen. Elk deel bestrijkt de periode rond een album en alles bij elkaar duurt dat brok geschiedenis ruim twee uur. De aanpak is zodanig dat je niet de hele tijd naar een pratende Sarah of broer Gert zit te kijken, maar de gesproken gedeeltes (overigens alles in het Engels) worden stelselmatig afgewisseld met beelden uit de studio, stukjes clips, opnamen van concerten, backstage-beelden etc. Die werkwijze zorgt ervoor dat je ook dit deel na één keer kijken niet in het archief hoeft op te bergen.

Alles bij elkaar is dit een schoolvoorbeeld van hoe een dvd zou moeten zijn. Een trouwe fan doet er meer dan tien jaar over om dit materiaal bij elkaar te krijgen. Dan zit je wel met een rits plakboeken en een stapel video`s, hier krijg je dat zomaar in de schoot geworpen op twee schijfjes in een mooi doosje. Gefeliciteerd en bedankt voor deze fraaie traktatie!

Aanvullende informatie :
DVD
Label / Distributeur : Epic/Sony