REVIEWB&W

Audiodata Partout II


Jan de Jeu | 21 december 2003 | B&W

Audiodata Partout IIAls audio liefhebber leef je in een turbulente wereld. Waarin steeds nieuwe formaten ontwikkeld worden en oude verdwijnen of zich juist in een nieuwe bloeiperiode lijken te mogen verheugen. Waar keuzes gemaakt moeten worden tussen tweekanaal of meerkanaal weergave. Om van de diverse home cinema toepassingen nog maar te zwijgen. Het aanbod is overweldigend en menigeen weet niet goed welke weg hij in moet slaan. Over het algemeen maakt de industrie het de weifelende liefhebber ook niet gemakkelijk. Tenslotte worden er niet dagelijks producten ontwikkeld die voor de gebruiker meerdere opties open houden, dan wel de mogelijkheid bieden om van het ene systeem door te groeien naar het andere met behoud van component en kwaliteit. Entrez, Partout!

Audiodata Elektroakustik gmbh

Net over de Duitse grens, in de stad Aken, bouwt deze firma, onder de bezielende leiding van Geschäftsfuhrer Peter Schippers, al circa 18 jaar luidsprekers voor tweekanaal systemen. Met als achtergrond zijn opleiding aan de Technische Hochschule hebben meettechnieken en het gebruik van de computer voor hem van het begin af aan een belangrijk onderdeel gevormd bij de ontwikkeling van de diverse typen luidsprekers. Kenmerkend voor de luidsprekerkasten van Audiodata is dat er in de wanden in kleine kamertjes duizenden kleine staalkogeltjes ingezet worden. Tezamen zorgen de microscopisch kleine bewegingen van die kogeltjes volgens de fabrikant voor een ‘beeindruckende Resonanzarmut unserer Lautsprechergehäuse.’ Inmiddels omvat het leveringspakket ook een omvangrijk kabelprogramma. Tegelijkertijd met de Partout II monitor luidsprekers wordt er dan ook een set luidsprekerkabels, de LS- Premium, bij mij thuis ter test afgeleverd.

Audiodata Partout II

Audiodata Partout IINet als alle andere door Peter Schippers ontwikkelde en gefabriceerde luidsprekers heeft ook dit type een Franse naam. De II geeft aan dat het hier om een verbeterde versie gaat. Eigenlijk is dit de derde uitvoering al want tussendoor is er, ter gelegenheid van het jubileum van het Duitse blad Stereoplay, nog een gelimiteerde, inmiddels uitverkochte, serie geweest. In dit geval is ‘Partout’ een zeer toepasselijke naam; in het Duits zou de naam waarschijnlijk ‘?berall’ geluid hebben. Het geeft de achterliggende gedachte aan van waaruit deze luidspreker ontworpen is. Deze monitor kan gebruikt worden in een tweekanaal weergave systeem, maar ook in een meerkanaal systeem, al dan niet in combinatie met beeldapparatuur.

Staand is het een hoge (483 mm) diepe (320 mm) monitor luidspreker van 200 mm breed die tezamen met zijn in Denemarken vervaardigde metalen stand in visuele zin één geheel vormt. Het testexemplaar komt in Birnbaum (Peren) uitvoering met een zwarte baffle. Ook de uit drie delen bestaande, middels schroeven eenvoudig in elkaar te zetten, stand is uitgevoerd in zwart. Alleen de drie in hoogte verstelbare spikes zijn uitgevoerd in goudkleur, hetgeen ik minder fraai vind, maar een verchroomde versie van deze spikes is standaard leverbaar. Er zijn vele afwerkingen mogelijk en de site www.audiodata-hifi.de geeft daarover meer informatie. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de uitvoering met zowel de baffle als de stand uitgevoerd in titanium. Het fineer is met zorg aangebracht en ook het Nextel spuitwerk van de baffle is fraai. Zowel boven als onder de weergever bevindt zich een baspoort.

À propos; de weergever? Eigenlijk draait het hier om twee weergevers in één chassis. Het dual coaxiale chassis wordt op specificatie van Audiodata vervaardigd door Seas Noorwegen en omvat een magnetisch afgeschermde magnesium laag/middentoner van 175 mm doorsnee met in het centrum een tweeter van 25 mm doorsnee. Samen vormen zij dus een echte puntbron die tijd en fasegedrag optimaal doen zijn en, zoals tijdens de luistersessies keer op keer blijkt, ook op korte luisterafstand homogeen klinkt. De overgangsfrequentie is 2500 Hz en het frequentiebereik is 40-25000 (-6dB), 50-20000 (+/- 2,0 dB). De impedantie is volgens opgave 8 Ohm en zakt tot 5,3 bij 20 kHz. Gevoeligheid is 87,5 dB. (1 Watt/1m) Op de achterkant fraaie Teflon geïsoleerde WBT terminals in bi-wire uitvoering maar er is ook een single wire versie leverbaar. Hier geen lelijke vergulde blikken bruggetjes maar twee degelijke stukjes kabel, afgemonteerd met vergulde spades.

Bovenop een stalen plaatje met in het zwart de naam van de luidspreker. Onderop datzelfde plaatje. Van voren af gezien is dan ook niet te beoordelen wat de boven-, respectievelijk onderkant is. Niet alleen een vingerwijzing naar de zorgvuldigheid waarmee deze weergever gebouwd is maar tevens een aanduiding van de tweede functie die deze luidspreker kan hebben; namelijk die van center speaker in een home cinema systeem. Daarvoor behoeft hij slechts op zijn zij gelegd te worden. Het grote voordeel zal u duidelijk zijn; op deze wijze kan een meerkanaal systeem gecreeerd worden met daarin vijf – of meer, waar houdt het op? – over dezelfde klanksignatuur beschikkende luidsprekers. Omdat ik zelf nog steeds uitsluitend naar tweekanaal weergave luister is de Partout II echter uitsluitend ingezet als front luidsprekers. Uiteindelijk toch de beste manier om een luidspreker op zijn muzikale merites te beoordelen.

Die Mannschaft

Audiodata Partout IIDe te recenseren apparatuur wordt opgenomen in mijn systeem met analoog Clearaudio / VPI / Sphinx frontend, digitale CEC / North Star Design bron en GamuT versterking. Referentie luidsprekers zijn de Sonus Faber Concerto monitoren. Bekabeling is van Siltech en Clearaudio. Apparatuur staat op Master Base blokjes in een USM Haller rack en de luidsprekers hebben alle gelegenheid om los van zij- en achterwand te staan in een als ‘hard’ te kenschetsen ruimte van vijf bij vijf meter.

MERK

EDITORS' CHOICE