TAF Synergy EBS


Frank Speet | 11 december 2003 | Terrazo Art Fidelity
Terrazzo Art Fidelity Synergy EBS

Koos Schenk is een kleurrijk figuur, zowel qua persoonlijkheid alsook vanwege zijn product. In zijn bedrijf Terrazzo Art Fidelity bouwt hij betonnen (eigenlijk terrazzo dus) luidsprekers die zowel opvallen door hun vormgeving als ook door hun klankkarakter. Ik mocht van Koos de vernieuwde Synergy testen, nu uitgerust met EBS technologie voor verbeterde laagweergave. Wie de ruimte van Koos op de VAD hifi show wel eens bezocht heeft, is wel bekend met zijn aanstekelijk enthousiasme, gevoel voor humor en een verkwikkende relativiteitszin. Eigenlijk zijn de speakers een beetje zoals de bouwer. Aanvankelijk zet het je een beetje op het verkeerde been, maar als je wat langer luistert, blijkt het ontnuchterende karakter zeer boeiend.

In eerste instantie

Terrazzo Art Fidelity Synergy EBSDe Synergy dus, en wel met EBS. Naast een stapeltje meetresultaten (elke set speakers wordt helemaal doorgemeten en krijg een individueel meetrapport mee!) kreeg ik een hele verhandeling over hoe het precies werkt. Maar alleen al het feit dat hij de meetapparatuur liet doormeten tot 10 Hz moet eigenlijk al genoeg zeggen. Ik was dus enerzijds erg benieuwd, maar ook wat voorzichtig in verband met het wat ´ronkerige´ gedag van mijn woonkamer wat weer verband houdt met de houten vloer. Om de hoogweergave aan te kunnen passen is voorzien in een schakelaartje met drie standen; reference, -3 dB en +3 dB. Ik heb zelf uitsluitend van de reference stand gebruik gemaakt. Na de speakers met een steekwagentje te hebben binnen gereden (ong. 40 Kg elk) en met de door Koos meegeleverde bi-wire speakerkabels te hebben aangesloten werd er maar eens naar een behoedzaam stukje klassiek geluisterd. Yo-Yo-Ma op het album Simply Baroque is steeds weer favoriet en ook nu weer kwam alles strak en duidelijk naar voren. Goede plaatsing, zowel in de diepte als de breedte. Ik kreeg echter het vermoeden dat dit om iets anders vroeg en dat bleek te kloppen toen ik Missa Criolla door José Carreras draaide. De bijna tastbare aanwezigheid van het koor in de tweede track was zonder meer adembenemend.

Van een vriend heb ik een CD met Flamenco muziek over genomen en ik draai dat als DCC. De opname zelf is fantastisch en de DCC kopie doet daar eigenlijk nauwelijks afbreuk aan. Het laag is echter behoorlijk prominent; stampende voeten op een houten vloer en meer gepassioneerde ritmegeluiden, kenmerkend voor de Flamenco. Dit liep dus een beetje uit de hand; te veel laag wat mij betreft, maar meer aandacht voor de plaatsing in de ruimte kan dit oplossen. Verder wel een uiterst spectaculaire weergave; uitstekende dynamiek en detaillering, geen enkele moeite met luide volumes. Wel kreeg ik het gevoel dat op lage volumes de speaker een beetje dichtslaat. De beperkte dynamiek van Classic FM compenseert daarin wel het nodige, maar toch is het vuur een beetje uit onder de frieten bij lage volumes.

Doorgaan

Terrazzo Art Fidelity Synergy EBSEigenlijk miste ik dus wat tijdens de eerste avond luisteren; het was een beetje samen te vatten als ‘mooi, maar…’ Daarom besloot ik de tweede avond de wijze raad van Koos maar eens op te volgen en gewoon een beetje te experimenteren tot het resultaat optimaal was. Dat ik vervolgens de mooie bi-wire kabels van Koos heb vervangen door mijn eigen 4qmm OFC litze kabels zal misschien niet helemaal de bedoeling geweest zijn, maar het resultaat was wel degelijk beter. Hoe hoorde ik dat; wel, in de bi-wire situatie hoorde ik de scheiding tussen de hoog unit en de laag-mid unit en single wired werd het weer één speaker. De plaatsing werd ook meteen weer een stuk strakker, maar nog steeds miste ik iets. Noem mij conventioneel, maar voor mijn gevoel klopt het niet om de opstelling van de units om te draaien, dwz de hoog unit onder en de mid-laag unit boven te plaatsen in de kast. Nu zijn Koos’ luidsprekers niet direct speakers die je ‘even’ omdraait, maar met de Synergy lukte het me in m’n eentje. Natuurlijk plaatste ik ze op mijn eigen (ook betonnen) stands om de speakers mooi op oorhoogte te krijgen. De beloning na deze work-out was toch de moeite waard. Ineens klopte alles, het hele stereobeeld viel als stukjes van een legpuzzel op zijn plaats. Het laag was ineens ook goed, hoewel nog steeds wat te prominent wat mij betreft. Overigens wel zeer strak en volkomen vrij van kleuring. Mijn goede verstandhouding met de buren op het spel zettende gaf ik toe aan de verleiding om het stukje van ‘Amused to Death’ te draaien waar een bominslag in voorkomt. Ook nu liet mijn dikke Sansui BA3000 zich weer van z’n mooiste kant zien; perfecte beheersing en detaillering en de Synergy’s vertaalden dit naar een werkelijk onstellende rotklap! Dju! De buren moeten echt even gedacht hebben dat er bij mij een bom insloeg want ik hoorde werkelijk de kalk van de muren ritselen! Puur voor het mooi is dat EBS misschien wat teveel van het goede, althans naar mijn smaak, maar als je ze voor frontgeluid in een 5.1 set gebruikt dan heb je feitelijk geen sub meer nodig.

EDITORS' CHOICE