Cara Dillon

Jan Luijsterburg | 06 januari 2004

Cara Dillon - Sweet Liberty

Cara Dillon - Sweet LibertyNaast de alternatieve muziek die van oudsher door de Konkurrent uitgebracht wordt voert de distributeur de laatste tijd ook steeds meer traditioneel werk. Onlangs werd hier Eddi Reader`s CD met Robert Burns traditionals besproken (https://hifi.nl/recensies/1770), nu is het de beurt aan een andere Rough Trade uitgave, hier op Konkurrent`s eigen Cycle label uitgebracht.

Cara Dillon is in Ierland al een grote ster. Ook de rest van de wereld lijkt gestaag plat te gaan voor haar heldere, fluwelen stem. Afkomstig uit het plaatsje Dungiven won ze menig prijs in het Ierse pubcircuit. Als uitmuntend zangeres werd ze aangetrokken om de Engelse band Equation naar de top te zingen. De grote platenmaatschappij van dat project had grote plannen om een soort nieuwe Clannad te kneden, maar Cara en haar partner Sam Lakeman voelden zich daar bepaald niet gelukkig mee. Ironisch genoeg kwam het succes toen ze besloten het bij een klein label bescheiden aan te gaan pakken. Sweet Liberty is na een titelloos solodebuut het tweede bewijs van hun gelijk.

Traditionals en eigen composities (dat wil zeggen van Dillon en Lakeman, tevens pianist en producer) wisselen elkaar af op de CD. Het eigen werk is een kruising van softe rock en folkelementen, dat hier en daar doet denken aan Tori Amos, om een beetje een idee te geven. Maar dan zonder het luide zuchten dat het mij altijd onmogelijk maakt van die zangeres te genieten. In de folknummers, die over de gehele linie mijn voorkeur hebben, valt de gelijkenis met Kate Bush op, die ooit ook een aantal mooie traditionals opnam. Verder zijn er nog twee covers die inmiddels ook wel een traditionele status hebben, van Tommy Sands en eentje van Johnny Moynigan en Terry Woods.

De begeleiding is over het algemeen vrij ingetogen, hoewel op het meeslepende Broken Bridges een voorzichtige, Afrocelt-achtige (vroeger meerzeggend Afro-Celt Sound System) groove ingezet wordt. Sweet Liberty is een sfeervolle, softe plaat, die de puristen op het gebied van traditionele folkmuziek niet over de hele linie zal weten te bekoren. Door de kruisbestuiving met popmuziek richt Cara Dillon zich tot een groot publiek. Wat echt knap is dat ze niet in de levensgrote valkuil trapt die kitsch heet. Dit soort muziek wordt heel snel drakerig, maar Cara Dillon bezit voldoende authenticiteit om aan de goede kant van de strooplijn te blijven, hoe zoet de melodieen ook zijn.

Grootste attractie blijft natuurlijk die prachtige stem, waarvoor je erg gemakkelijk verkocht bent. Deze CD zal velen aanspreken, en klinkt bovendien uiterst Hifi. Dus ik zou zeggen, liefhebbers, laat dit fraais niet aan u voorbij gaan.

Aanvullende informatie:
12 tracks, 55:27
Label: Rough Trade/Cycle www.roughtraderecords.com