Nottingham Analogue


René van Es | 28 januari 2004 | Nottingham Analogue

Nottingham Analogue
Hyperspace met Space arm

Er zijn dagen dat je als auteur gewoon dik mazzel hebt. Zo’n dag had ik toen ik de importeur van Nottingham Analogue benaderde. Hij beloofde mij een draaitafel, maar kwam heel snel op de belofte terug. Het type dat hij in gedachten had was verkocht door een dealer. Of het de duurdere Hyperspace mocht worden. Nou dat is geen probleem. Tweede mazzeldag was toen de speler werd afgeleverd en mijn Linn phono versterker niet geschikt bleek voor het gemonteerde element. Er kwam een Graaf GM-70 uit de auto, die kon ik voorlopig wel gebruiken. Mijn dank was groot, mijn geluk kon even niet op.

Hyperspace en Space arm

Nottingham Analogue HyperspaceNottingham Analogue producten zijn de geesteskinderen van ontwerper Tom Fletcher. Hij heeft het concept bedacht. De Hyperspace kenmerkt zich bijvoorbeeld door het 7 centimeter dikke plateau dat rust op een lager met een bronzen spindel. Het plateau is opgebouwd uit twee delen, het bovenste deel is een koolstof schijf. De spindel is van gehard staal. Het lager is gemaakt uit zacht brons, de buitenzijde is gehard. Het lager is afgevuld met olie om de smering te waarborgen. Olie die via een pompwerking het lager over de gehele lengte actief smeert. Het lager rust in een onderplaat gemaakt van aluminium en HDF, op zijn beurt rustend op drie steunen. De derde steun is de plek waar de arm is gemonteerd.

Dat geheel staat op een 6 centimeter dikke onderplaat (idem aluminium met HDF) met als doel een volledige ontkoppeling van de ondergrond. Op deze plaat staat ook de motor die met een dikke snaar het plateau aandrijft. Het koppel van de motor is niet voldoende om het plateau te starten. Dat moet met de hand. Draait het eenmaal dan loopt het stabiel. Vergelijk het maar met een treinwagon, haast niet te starten met menskracht maar als hij eenmaal rijdt niet te stuiten.

Nottingham beveelt uiteraard zijn eigen arm aan. In mijn geval was de Space arm gemonteerd. Elke Nottingham arm heeft een éénpunt lagering die geen demping van siliconen behoeft. De arm is wel een knap stuk techniek maar geen schoonheid zoals veel SME armen dat zijn. De afwerking is netjes maar ongepolijst en zeker niet verchroomd. Ruwe bolster en blanke pit. De buis van de arm is van carbon fiber gemaakt dat niet gewikkeld is maar in de lengte richting gelegd om resonanties te dempen. De Space arm is 9 inch lang en eindigt in een aluminium shell. Het instellen van de arm is geen sinecure omdat de azimut van een unipivot lastig instelbaar is. Twee balansarmen zorgen voor de stabiliteit, gekoppeld aan een laag liggend zwaartepunt. Heel fraai vind ik de wijze waarop b.v. de dwarsdrukcompensatie is uitgevoerd. Met een schuifgewicht dat werkt via een hefboom. De bekabeling is puur zilver van voor tot achter. De lift werkt heel nauwkeurig en zakt exact recht naar beneden met precies de juiste snelheid. Wie het oor te luisteren legt hoort niets in de buurt van de arm. Andere spelers hoor je gewoon door de groeven gaan omdat de armbuis resoneert.

De afmeting van de speler is ongeveer 38 x 48 x 25 centimeter (diep x breed x hoog). Het gewicht zal de 20 kilo benaderen of net voorbij gaan. De afwerking is overal op hoog niveau, ook al ontbreekt chroom. Wat er staat is een zeer imponerende speler die zelfs op totale leken diepe indruk maakte.

De set als geheel

Nottingham Analogue HyperspaceDe platenspeler is voor mij ingeregeld en opgesteld. Bovenop een Standesign rek. De Graaf GM-70 phono versterker kwam er naast te staan. In de Space arm een Benz Micro Glider M2 (medium output moving coil) element. De Graaf is ingesteld op 1000 Ohm en de versterkingsfactor koos ik uiteindelijk hoog. Met een Siltech SQ-88 Classic gaat het signaal naar een Marsh Sound Design P2000b voorversterker en van daaruit gebalanceerd via een tweede Siltech naar de Marsh Sound A200s eindversterker. Twee paar luidsprekers hebben om beurten dienst gedaan, een set JMlab Electra 926 en een set Polk Audio RTi 12. Veelal in combinatie met een JMlab SW900 subwoofer. Speakerkabel is Siltech LS-110 Classic. De Nottingham mag concurreren met een Garrard 301 in DIY sokkel met Pro-ject 9 Carbon arm en Benz Micro Glider L2 (low output) element, die met Siltech MXT New York aan een Linn Linto hangt. Digitale bron ter vergelijk is een Teac VRDS-T1 met Monarchy Audio jitter onderdrukker, Assemblage sample rate converter (van 16/44 naar 24/96) en een Apogee Mini-Dac.

Alles aangesloten op een Kemp netfilter, een schone groep en netsnoeren van Kemp, Siltech en Sign Audio. Voorwaar een set om je vingers bij af te likken. Helemaal klaar voor een omvangrijke verzameling vinyl waaruit met veel plezier en met zorg werd gekozen. Zo kwam ik de kerstperiode 2003 gemakkelijk door.

EDITORS' CHOICE