REVIEWOnkyo

Onkyo TX-NR801E

John Koning | 04 maart 2004 | Onkyo | Importeur: Vogel’s Consumer Benelux

Onkyo TX-NR801E“New network AV-Receiver from ONKYO TX-NR801E - ONKYO has announced details of its innovative new Net-Tune - ready AV Receiver.” Dit was de aanhef van het persbericht dat Onkyo enige tijd geleden uitstuurde om de wereld deelgenoot te maken van de introductie van hun nieuwste receiver: de TX-NR801E A/V met Net-Tune.

En het was juist de term Net-Tune die mij nieuwsgierig maakte. Wat is het? Wat kunt u ermee en is het van toegevoegde waarde bij uw Home Theater installatie? In de recensie van de TX-NR801E met bijbehorende DVD speler gaan we uitgebreid in op de kwaliteiten van deze Receiver en de mogelijkheden van Net-Tune.

Specificaties van de TX-NR801E

Met een gewicht van ruim 17,3 Kg schaart deze Receiver zich duidelijk onder de zware jongens en zo wordt hij ook door Onkyo gepositioneerd. Het front van het apparaat wordt gesierd met een grote hoeveelheid knoppen, iets waar ik zelf wat minder van ben gecharmeerd. Rechts de opvallende volumeregelaar, midden boven een duidelijk en helder display en links de stand-by en aan/uit schakelaar.

Onderaan het front vindt u alle gebruikelijke selectietoetsen voor de verschillende bronnen, zoals die op een moderne receiver van formaat aangesloten kunnen worden. Plus de mogelijkheid om aan de voorzijde van het apparaat extra bronnen aan te sluiten als game-consoles en camcorders. Aan de achterzijde alle aansluitmogelijkheden die u zich als Home Theater fanaat maar kunt wensen: zowel coaxiale als een optische digitale aansluitingen, pre-out (als je separate eindversterkers wil gebruiken), audio-analoog, composite, S-Video en de Ethernet aansluiting om Net-Tune te kunnen gebruiken. Kortom, alles wat je nodig hebt in een moderne Home Theater installatie.

Klik hier voor een vergrote afbeelding

De receiver is in staat Internet-radio, MP3- en WMA-bestanden weer te geven. Hiervoor wordt door de TX-NR801E een verbinding gemaakt met de Onkyo-server, van waaruit je heel eenvoudig uit een lijst met Internet-radio stations kunt kiezen. Ook Nederlandse zenders zijn beschikbaar. Een overzicht van alle radio-stations vindt u hier . Uw favoriete Internet radiostations kunt u ook opslaan als voorkeurstation. Voor de verdere mogelijkheden van deze receiver verwijs ik u naar het overzicht aan het einde van dit artikel, dat ook terug te vinden is op de website van Onkyo.

Gewoontegetrouw levert Onkyo met de TX-NR801E state-of-the-art technology, gecombineerd met een hoge kwaliteit aan audio- en video afspeelmogelijkheden. De uitstekende geluidskwaliteit van dit apparaat wordt mede bereikt door de THX- certificering en de combinatie van twee zeer nauwkeurig werkende 32 bits DSP-Processoren, gecombineerd met technisch hoogwaardige 192 kHz/24-bit Audio DAC`s.

De Onkyo als Home Theater receiver

Zoals gewoonlijk wordt ook hier het luisteren naar muziek en het kijken naar DVD’s voorafgegaan door het installeren en inregelen van de installatie. Met als extra, t.o.v. een gebruikelijke 5.1 opstelling, twee achterluidsprekers omdat we hier te maken hebben met een 7.1 receiver. Zie het schema voor een opstelling van de luidsprekers bij een 7.1 Home Theater installatie.

Hoe werkt... Home Cinema instellen? (c) Xingo