REVIEWMC Systems

MC Systems M3


Jan de Jeu | 11 maart 2004 | MC Systems

Met alle nieuwe producten die er op de CES 2004 te zien waren ligt het voor de hand om juist uit die noviteiten een keus te maken bij het uitzoeken van een te testen component. Wie mij wat beter kent weet echter dat ik slechts zelden voor de meest voor de hand liggende keus ga.

MC Systems M3Tenslotte zijn er voldoende alternatieven beschikbaar die al jaren meedraaien en nog nooit aan een review toegekomen zijn. Zoals de in deze recensie centraal staande luidspreker die al in 1992 geïntroduceerd werd en nog steeds geleverd wordt. Wanneer een speaker zich al meer dan tien jaar weet te handhaven dan moet hij welhaast zeer bijzonder zijn.


De firma

De naam MC Systems verwijst naar de twee mannen die gezamenlijk in 1984 hun eerste luidspreker op de markt zetten; Rob Meyst en Wim Corbier. Rob, in het dagelijks leven niet alleen luidsprekerbouwer maar ook tandarts, neemt het technische gedeelte voor zijn rekening terwijl Wim de meubelmaker is. Naast luidsprekers – zowel voor thuis als voor de professionele markt - worden er dan ook audio en video meubels gefabriceerd. Het topmodel luidspreker is de M1.4 met een prijskaartje van € 6995,- per paar. De hier geteste M3 is in de speakerlijn gepositioneerd tussen de M1.3 met een prijskaartje van € 4495,- per paar en de monitorspeaker M5 die inclusief de bijpassende stand € 2035,- op moet brengen. Daaronder volgen nog enkele vloerstaanders, wandspeakers en een center speaker.


De luidspreker

De M3 – in zijn standaard uitvoering € 2435,- per paar - is in feite sedert 1992 in vrijwel ongewijzigde vorm op de markt. In 2000 was de aanvankelijk ingezette Esotec tweeter van Dynaudio niet langer verkrijgbaar waardoor omgezien moest worden naar een vervanger. Deze werd gevonden in een 28 mm soft dome van de Israelische fabrikant Morel. Verder is de bekabeling aangepast. Het uiterlijk is gelijk gebleven. In het geval van de test exemplaren betekent dat een mdf kast met een blanke lak als afwerking. Heel bijzonder, maar ik prefereer de uitvoering in het glanzende slijplakzwart die ik eerder gezien en gehoord heb. De vorm van de kast - met een inhoud van 34 liter en een gewicht van 30 kilo - geeft de speaker een unieke uitstraling waaruit eenvoudig af te leiden is dat Rob – al sinds zijn studiejaren – sterk geïnteresseerd is in industriele vormgeving. Doordat de behuizing maar 18,5 cm breed is – de diepte meet 32 cm – lijkt de lengte minder te bedragen dan de opgegeven 112 cm. Bovenin de Morel tweeter en vrijwel direct daaronder de 17 cm papier unit die het midden / laag voor zijn rekening neemt.

De opgegeven impedantie bedraagt 8 Ohm en de gevoeligheid is 91 dB (2,83 V op 1m) De scheidingsfrequentie ligt bij 1800 Hz en het gebruikte scheidingsfilter – dat in een aparte kast onder in de luidspreker geplaatst is – is een tweede orde seriefilter. Eveneens aan het oog onttrokken is de stalen zandgevulde pijp die aan de magneet van de midden / bas unit bevestigd is. Deze pijp - die middels een bout aan de achterwand gekoppeld is – zorgt ervoor dat de unit geen contact meer heeft met het front waardoor trilling, en daarmee ongewenste kleuring, voorkomen wordt. Verder worden de reactieve krachten van de unit door deze vinding - waar patent op aangevraagd is – vrijwel volledig opgeheven. De luidsprekeraansluitingen aan de achterkant bevinden zich helemaal onderaan onopvallend in de plint en zijn geschikt voor banaanstekers. De zijkanten hebben in visuele zin nog een bijzonder detail. Net boven de plint loopt aan beide zijden over vrijwel de gehele diepte van de speaker een ontluchtingsgleuf. Niet te verwarren met een op een bepaalde frequentie afgestemde basreflexpoort. De fabrikant adviseert het gebruik van de Scandinavische Soundcare spikes die als optie beschikbaar zijn. Onder elk van de testexemplaren zitten vier van deze spikes. Prijzen; € 105 en € 135 voor respectievelijk 6 of 8 spikes.


De set

Clearaudio fungeert met de Champion Limited Edition en het in de Amerikaanse VPI JMW 9 arm opgehangen Clearaudio Victory H MC element als analoge bron. Phonotrap is van Sphinx. Digitaal wordt verzorgd door het CEC TL5100 CD transport in combinatie met de NorthStar model 3 24/96 DAC en de NorthStar model 4 24/96 upsampler / anti jitter device. Versterking is met de C2R en de D200 in handen van GamuT en de bekabeling is een mixture van Crystal Cable (draaitafel naar phono voortrap) Synergistic Research (interlinks en power cords) en Siltech Classic (luidsprekerkabels en powercords).

Aansluiten

MC Systems M3Wanneer de ranke zuilen eenmaal mijn USM Haller kast flankeren en ik zo ver ben dat ik de luidsprekerkabels aan wil sluiten stuit ik op een probleem. De aansluitpunten in de speaker zijn in feite in de plint verzonken gaatjes waardoor alle connectoren geschikt zijn, zolang het maar gewone rechte banaanstekkers zijn. De enige kabels in mijn woning die over dergelijke connectoren beschikken zijn van StraightWire en al snel wordt duidelijk dat dit geen gelukkige combinatie is. De Synergistic Research kabels zijn afgemonteerd met spades en de Siltech Classic kabels met gehoekte banaanstekers die parallel aan de steker een doorzichtig plastic pinnetje hebben dat het gebruik in deze specifieke situatie onmogelijk maakt. Ten einde raad – en daarmee alle Europese richtlijnen betreffende het veilig aansluiten van apparatuur overboord gooiend - besluit ik de plastic pennetjes van de WBT’s af te knippen waarna de stekker moeiteloos in de daarvoor bestemde uitsparing glijdt.

EDITORS' CHOICE