De Doelen CD

Dr. Longbeard & Marja | 11 maart 2004

Tradities zijn er om in ere te houden. Tenminste dat is de algemene regel. Zo zijn er de afgelopen drie jaar ter gelegenheid van de Doelen Hifi Show steeds bijzondere speciale CD’s uitgegeven door het Baileo platenlabel ism Tom Gosselaar. Voor de 2004 editie is er een uitzondering gemaakt en bestaat  de CD  uit een compilatie van vijf jaar Baileo.

Baileo De Doelen Lente HiFi ShowFrits Landesbergen en Jeroen de Rijk zijn de stuwende krachten achter het Baileo label. Samen hebben ze het in 1998 opgericht om hun eigen muzikale uitingen en die van anderen vast te leggen. Het platenlabel is onderdeel van een heel concept dat Baileo heet. Binnen het concept is er ruimte voor het maken van composities, arrangementen, boekingen en producties. Van de beste Baileo platenproducties is ter gelegenheid van het 5-jarig bestaan nu een compilatie uitgebracht onder het nummer BMP 129.

De hele CD ademt een rustige sfeer uit, nodigt uit en moedigt aan tot late-night-listening. Dat wil niet zeggen dat de CD’s waarvan de individuele nummers afkomstig zijn allemaal in de categorie ‘easy listening’ vallen. Nee, Baileo brengt wel degelijk ook steviger werk. De 15 tracks op de 79 minuten lange CD bestaan uit standards en originele composities.

Het eerste nummer is een eigen compositie van Frits, Jeroen en zangeres Madeline Bell en laat de rustige kant van deze zeer veelzijdige zangeres horen. Degene die wel eens een optreden van Madeline hebben bijgewoond weten hoe deze dame met dynamiek kan omgaan. Het nummer, ‘Soulmates’, ligt lekker in het gehoor en de blazerssectie is niet te opdringerig, maar wel aanwezig.

Het overbekende uit My Fair Lady afkomstige “I could have danced all night” van Frederick Loewe en Alan Jay Lerner krijgt in de handen van pianist Louis van Dijk een welliswaar niet verrassende, maar wel degelijke behandeling. De overgang naar Joke Bruys`s vertolking van “Where or when” verloopt soepel. De twee stukken ademen beiden dezelfde sfeer uit.

Wat steviger, maar nog steeds ingehouden is “First moves” van het Moves Project. Dit is eigenlijk de eerste Doelen Lente Hifi Show CD. Frits Landesbergen op vibrafoon, Jeroen de Rijk met percussie, Hans Eijkenaar drums, Leonardo Amuedo gitaar, Jimmy Haslip bas en de sax van Tom Beek maken van dit 6 minuten lange nummer een feestje.

Dat geldt ook voor “Wailing wall” dat van de derde Doelen CD komt. Heel ingehouden en gecontroleerd gezongen door Wies Ingwersen en met een subtiele begeleiding wordt dit Todd Rundgren nummer een van de echte luisterstukken. Het overbekende “Lullaby of Birdland” door het Ruud Jacobs – Frits Landesbergen sextet is wel knap gespeeld, maar kan de aandacht niet echt vasthouden. Het verwordt snel tot achtergrondmuziek (helaas).

Spannender is Madeline Bell`s uitvoering van ‘The look of love”. Hoewel ook heel bekend, de manier waarop Bell haar stem als een slang door het nummer weeft toont zowel de kracht van de compositie als de stembeheersing van Madeline.

Track 8 gaat terug naar de vleugel van Louis van Dijk. De “Blues voor Pim” is geschreven als eerbetoon aan de helaas te vroeg overleden pianist Pim Jacobs. Hierna volgen de verfrissende klanken van de accordeon van Andre Vrolijk in “Autumn leaves”. Om de een of andere reden krijg je van deze versie zin in een lekker glas wijn. Of dat voor iedereen geldt?
Een van Neerlands meest ondergewaardeerde componist/pianisten is Rob van Kreeveld. Met veel pijn en moeite hebben Jeroen en Frits deze meesterpianist bewogen twee eigen CD’s op te nemen. Van ‘Alone Together’ is de ode aan Rob’s vrouw, ‘Dear Elsa’. Heel even zitten er een paar noten in, die van het bekendste stuk van van Kreeveld afkomstig zijn “Meisjes van dertien”. Track 13 is van Loud & Proud en anders dan de naam doet vermoeden is het een gospelkoor dat hier met Madeline Bell “A song for you” laat horen. Het ‘loude’ blijft achterwege in deze balad.

De Belgische inbreng op de CD is afkomstig van pianist John Clement met zijn interpretatie van Joni Mitchell’s “Both sides now”. Ook hier geldt weer dat de aandacht snel verslapt. Dat geldt niet voor Leonardo Amuedo’s gitaar in het Yellowjackets nummer “Barcelona” dat ook al onderdeel was van de Doelen CD volume 2. Spannend en vol details zit dit melodische stuk.

De live concerten tijdens de Doelen Lente Show zijn altijd het beluisteren waard. Maar zeker de keer dat pianist Dado Morani en bassist Theo de Jong van de partij waren. Hier zijn ze verenigd met “Nose off” van de Baileo CD “Cattin’”. Dit swingende stuk is een mooie opmaat voor de afsluiter. Hierin mag Jeroen de Rijk letterlijk laten horen hoe zijn lichaam klinkt. Leonardo Amuedo laat gelijk even horen dat hij een van de beste gitaristen van het moment is.

Wat Baileo de afgelopen vijf jaar heeft gepresteerd is zeker een felicitatie waard. Dat zonder meer. De hier besproken CD geeft daar een aardig beeld van.  Voor vaste bezoekers van de Doelen Lente show staan er toch nog een aantal nummers op die ze nog niet via eerdere Doelen CD’s in huis hebben gekregen. Voor de rest kijken we uit naar volgend jaar als er hopelijk weer een “echte” Doelen CD komt.

Tijdens de Doelen Lente Hifi Show is de CD aan te schaffen voor slechts vijf euro; geen geld voor zoveel muziek.