Bingotrappers - No Smoking

Roel Bouman | 01 april 2004

Het laatst uitgebrachte materiaal van Bingo Trappers verscheen bij het Amerikaanse label Animal World Recordings. Dat maatschappijtje schortte echter alle uitgaven op en zo moest de Amsterdamse groep op zoek naar een nieuw onderkomen. Dat werd gevonden bij het sympathieke Nederlandse label Muze Records. Na het goed ontvangen Juanita Ave (2001) is hier eindelijk weer eens een plaat van Bingo Trappers.

Bingotrappers No SmokingHet is ondoenlijk om Bingo Trappers in een hokje te stoppen, sterker nog, bijna elke track is een hokje op zich. Maar okay, laten we het even indiepop noemen. Want welke wei de band ook afgraast er is altijd wel dat geluid! De opener is een "hele fijne" voor de liefhebbers van het betere geluid, denk aan de naam van deze site, het lijkt wel of het in een rioleringsbuis is opgenomen. Trek je dat niet, dan zijn we snel klaar, dan heeft Bingo Trappers je waarschijnlijk niets te bieden. Want dat geluid hoort bij dat nummer (The Shore) en dus bij Bingo Trappers, zo zit die groep nu eenmaal in elkaar. Is een wat rammelend liedje en een "garage" geluid echter wel je ding, dan is No Smoking een leuke visvijver. Twaalf liedjes zijn er om gevangen te worden en je hoeft nergens van op te kijken, BT doet net zo makkelijk denken aan The Kinks als The Velvet Underground. Tijdens de twaalf songs komen er nog diverse andere namen naar boven (waarbij regelmatig Swell Maps en de latere solo-activiteiten van het Swell Maps tweetal Nikki Sudden en Epic Soundtracks), zonder dat Bingo Trappers aan het kopieren is overigens. Een enkele Bingotrappers No Smokingkleine inzinking daargelaten zijn het allemaal liedjes die even tijd nodig hebben, maar dan toch wel degelijk die hardnekkige nesteldrang beginnen te vertonen. De bezetting van de groep is flink gewijzigd sinds het vorige album. Waldemar Noe is de constante factor. Het klinkt echter alsof de nieuwe bezetting Noe nieuwe inspiratie heeft gegeven. Zo is No Smoking weer zo`n duidelijk geval van een plaat van een Nederlandse groep die nog veel te onbekend is, maar best hele mooie dingen te bieden heeft.

CD
Muze Records/Konkurrent
12 tracks, 39:29 minuten