The Black Heart Procession + Solbakken

Jan Luijsterburg | 08 april 2004

In the Fishtank 11

The Black Heart Procession + SolbakkenVoor wie het nog niet kent: In the Fishtank is een immer doorlopend project van onafhankelijk distributiebedrijf de Konkurrent, waarin gelieerde bands uitgenodigd worden gedurende twee dagen de studio in te duiken om te doen waar ze zin in hebben. Iets muzikaals wel te verstaan, en als het kan met wat gasten. Dat dat mooie dingen op kan leveren lieten we al weten bij aflevering 10, van Motorpsycho en de blazers van Jaga Jazzist.

Nu de beurt aan de mij nog onbekende Amerikaanse band The Black Heart Procession en hun Nederlandse collega`s Solbakken. Deze voortzetting van Lul kennen we onder meer van hun laatste CD Klonapet. Het zijn muzikale verwanten en bekenden, want de bands toerden meerdere malen samen. Dat het juli 2003 klikte in de Weesper E-sound studio was dus geen verrassing. Net als bij Motorpsycho kwam men beslagen ten ijs. De Solbakkers schijnen hun beperkingen op het gebied van het improviseren te kennen en hadden een en ander voorbereid. Dat heeft zo te horen goed gewerkt. Niet het oeverloos gejam wat bij het concept op de loer ligt, maar zes spannende nieuwe songs. Zoals ze zelf melden: met een kop en een staart.

Opener Voiture en Rouge laat nog een andere gast horen. Gaste moet ik zeggen: de Zwitserse zangeres Rachael Rose gaat Frans fluisterzingend een hitsig duet aan met BHP voorman Pall (voluit Paulo Zappoli). De gelijkenis met Nick Cave and the Bad Seeds is opvallend en blijft de hele plaat lang van kracht. Met de combinatie van sombere sferen, statige lyriek, de piano, de viool en de lage stem van Pall is aan die vergelijking niet te ontkomen. De New Wave van bands als Joy Division blijft na een kleine vijfentwintig jaar (waar blijft de tijd) nog volop van invloed.

Dog Song is een beknopt lied met Solbakken zang. De piano weer voorop. Het doet me een beetje denken aan dEUS en Kurt Weill. Nervous Persian heeft een dreinerig vioolriedeltje en beweegt zich weer statig en langzaam. Opvallend is het slagwerk. Met twee bands houd je natuurlijk een drummer over, en die maakt zich nuttig met aparte percussie-effectjes.

A Taste Of You And Me klinkt als een echt Solbakken nummer, pittiger dan het voorgaande. Erg overtuigend, met een aanstekelijk eindeloos herhaald pianoriffje en zowaar een korte gitaarsolo. Het hoogtepunt Things Go On With Mistakes is een spanningsboog van elf minuten. Stilletjes in het begin, loopt het uit op een orkaan van meeslepende herrie, die uiteindelijk weer netjes oplost in stilte. Totaal Cave weer. Eigenlijk heeft het stuk dezelfde opbouw als de CD als geheel, waarop de stukken ook precies zo gerangschikt zijn dat je als luisteraar de spanning voelt oplopen, om aan het eind uit te ademen van Pfff, dat was mooi. Of de titel van de pastorale afsluiter Your Cave ook op Nick slaat is de vraag. Prachtig is het wel.

Aanvullende informatie
6 tracks, 34:17
Label en distributie: De Konkurrent www.konkurrent.nl