Novastar – Another Lonely Soul

Michiel Witlox | 06 mei 2004

En de Belgen flikken het weer. De vernietigende kopbal van George Grun in 1985 (weg WK voor Oranje) staat me nog helder voor de geest. Babelonie en Het Groot Dictee verliezen we ook steevast en terwijl op moment van schrijven Holland ene Boris naar voren schuift, countert Belgie ons alweer genadelooos om de oren. Zij hebben namelijk Joost Zweegers, het vocale wonder van Novastar. Die dekselse Zuiderburen toch altijd.

NovastarThe best is yet to come. Het heeft even mogen duren maar na vier jaar komt Joost Zweegers zijn woorden met Another Lonely Soul dan ook absoluut na. Was zijn debuut nogal degelijk en een tikje sober gearrangeerd, op deze nieuwe plaat haalt hij alle hulpstukken uit de muzikale toverdoos. Dit doet hij echter niet alleen. Samen met zijn boezemvrind, Ozark Henri, is hij erin geslaagd om een album te produceren waar je zo een sticker op kunt plakken: tenminste houdbaar tot medio 2010.

De rol van Ozark Henri op deze schijf is zeker niet te verwaarlozen. Integendeel. Hij produceerde, schreef teksten en muziek (mee) en speelt gitaar en piano. Zweegers’ stem in uitgetrokken zanglijnen, de sfeersschepper in nummers als het wonderschone Never back home en Lend me love in combinatie met strijkstokjes en lichte gitaren maken dat Another lonely soul synoniem staat voor emo-doping. Nummer voor nummer komen gepassioneerde melancholie en muzikale arrangementen bijeen. When the lights go down on the broken hearted. Hé, komen daar niet de reperterende melodielijnen van een Clocks voorbij? ‘Je reinste Coldplay-plagiaat’(!) zal de azijnpisser direct roepen. ‘Pure ritmehallucinatie’, roept de ware muziekliefhebber.

Dat deze plaat toch een beetje lijdt aan hit-armoede hoeft niet direct een probleem te zijn. Another lonely soul is een werkstuk dat per luisterbeurt moet groeien en het grote publiek via festivals en vele optredens toch wel zal bereiken. Waar Zweegers wel voor moet waken is dat hij niet al teveel Bonootje (Lost out over you) gaat spelen. Heeft ie niet nodig. Geen stem ter wereld is namelijk hetzelfde. Dus zing zoals je gebekt bent en Belgie kan tot in de lengte der jaren tegen die arrogante Hollanders blijven roepen: ‘allé manneke, mare gij hedde mooi gene Novastar hè?’

Novastar

Format: CD
Label: WEA