Son de Mar

Luc van Gaans | 13 mei 2004

Regisseur Bigas Luna baart voortdurend opzien met zijn met erotiek doorspekte films. Hij heeft oog voor mooie vrouwen, dat moge duidelijk zijn. En wie daarvan nog niet overtuigd is moet maar eens naar ‘Son de Mar (Sound of the sea)’ kijken. Deze sfeervolle Spaanse film straalt in meerdere opzichten van het scherm en staat bol van de symboliek. Een waardige verfilming van de gelijknamige novelle van Manuel Vicent.

Son de MarDe jonge leraar literatuur Ulyses komt lesgeven aan het atheneum in een zonovergoten mediterraan plaatsje in Spanje. Hij neemt zijn intrek in een klein hotel dat wordt gerund door de ouders van de mooie Martina. Het kan niet uitblijven dat de twee verliefd worden. Niet in de laatste plaats omdat Ulyses Martina weet te raken met citaten uit de het nationale epos van Rome: de Aeneïs van Vergilius. Met spoed wordt getrouwd en Martina bevalt van hun kind Abel. Veel geld hebben ze niet maar desondanks zijn ze gelukkig met elkaar. Ulyses koopt een klein bootje waarmee hij vaart langs de idyllische kustlijn. Totdat Ulyses niet meer terugkeert en dood wordt gewaand. Martina blijft gebroken achter en trouwt uiteindelijk opnieuw met de schatrijke plaatselijke aannemer Sierra, die ze in het verleden al principieel had afgewezen. Geen passie meer in haar leven maar in plaats daarvan luxe, geld en financiele zekerheid. Abel weet niet beter meer of Sierra is zijn vader, totdat Ulyses weer van zich laat horen. De passie tussen hem en Martina benauwde hem destijds teveel en hij is gevlucht. Pas na jaren besefte hij niet zonder haar te kunnen. Zijn terugkeer valt Martina echter zwaar en een moeilijk keuzeproces is het gevolg.

De film begint vooral romantisch om zich na verloop van tijd thrillerachtig te ontwikkelen. Bigas Luna is er vooral in geslaagd om zijn film warmte te geven. Het landschap en de omgeving geven de kijker een ultiem vakantie gevoel. En, zoals gezegd, de actrice Leonor Watling (die eerder speelde in de meer dan schitterende film ‘Hable con ella’) is een lust voor het oog. Maar Son de Mar biedt meer dan alleen een mooi plaatje. Niet voor niets is de andere hoofdpersoon een jonge God die literatuur doceert en lustig citeert uit de Aeneïs van Vergilius. Daar moet meer achter zitten en ik zou een slecht recensent zijn als ik niet zocht naar verbanden tussen Aeneas en Ulyses. Beiden vluchten, beiden worden overmand door storm op zee, beiden worden tevergeefs verleid door een wanhopige liefde om het leven te delen. Aeneas staat te boek als een held. En Ulyses? Oordeelt u zelf, anders moet ik teveel verraden over het plot van de film.

Een aantal symbolen in de film zijn bijna flauw en banaal, zoals het natte druppelende slipje aan de waslijn. Zucht. Andere verwijzigen zijn veel subtieler, zoals de krokodil die Sierra in gevangenschap houdt. Martina haat de opsluiting van het beest, waarschijnlijk omdat het de passie van het leven is ontnomen zoals dat bij haar ook geval is. Maar eenmaal de vrijheid teruggegeven ondergaat de krokodil hetzelfde lot als Martina. Het blijkt vrijheid die geen vrijheid is. Ofwel afgunst.

Als u deze recensie leest weet ik welk gevaar er schuilt. Symboliek schrikt af, is te hoogdravend en wellicht een reden om deze film niet te kijken. In dat geval zou ik de laatste twee alinea’s maar gewoon vergeten en de film opzetten. Het is de moeite van het kijken waard. Mooi verhaal, mooi gefilmd en mooie plaatjes. Wat wil een mens nog meer?

Een film van Bigas Luna
Spanje 2002, 95 minuten
Spaans gesproken, Nederlands en Frans ondertiteld