The Corrs – Borrowed Heaven

Luc van Gaans | 08 juli 2004

Het wil niet echt met het zomerse weer in Nederland: bewolking, regen en lage temperaturen. Voor velen is dan ook het enige alternatief een cd´tje opzetten waarvan je vanzelf wat warmer wordt. The Corrs, zelf niet anders gewend dan wisselende weersomstandigheden in het wispelturige Ierland, kennen het recept voor de opwarmer: een opwindende 12 liedjes tellende plaat die de zomer in je hoofd toelaat.

The Corrs3 zussen en 1 broer. Wat moeten papa en mama trots zijn op deze muzikale telgen! Al geruime tijd maken ze hun muziek die steeds meer aanhang weet te vinden. De uitstraling van met name de drie dames en hun in populaire formules verpakte muziek gelardeerd met traditionele Ierse klanken blijkt een successtory. En nee, het is geen muziek van het moment. De melodieen zijn prachtig en de liedjes zijn vakkundig vorm gegeven. Tijdloos dus. Daar waar hun eerste cd´s nog de neiging hadden tot overproductie legde ´Unplugged´ uit 1999 het vakmanschap echt bloot. Ontdaan van alle special effects en opname technieken klonk hun muziek zoals heel veel mensen het wilden horen. Transparant en pakkend. Definitief zetten ze hun naam op de populaire muziekkaart en wilden diverse andere grootheden graag met The Corrs het podium op.

The CorrsIn Dublin speelden ze met zowel Rolling Stone Ron Woods als met U2 Goeroe Bono. De laatste laat zich vertegenwoordigen op Borrowed Heaven met het door hem geschreven stuk ´Time enough for tears´. En laat dat nu ook het mooiste zijn van de hele cd!! Bijzonder innemend gezongen door Andrea Corr, op een Bjork-achtige manier, in een prachtig arrangement van vocal harmonies en strijkorkest. Laat die zon maar schijnen. Overigens is het geen teken aan de wand dat uitgerekend het liedje van Bono de mooiste is. De andere stukken die door de Corrs zelf zijn geschreven zijn eveneens van hoge kwaliteit. Liedjes met veel hitpotentie zoals ´Humdrum´, ´Summer sunshine´, ´Angel´, zwijmelen met ´Long night´ en ´Time enough for tears´ en een opwindend afsluitend instrumentaaltje met ´Silver strand´. Borrowed Heaven heeft het allemaal. En het geweldige is dat ze in oktober deze muziek live komen brengen in Nederland. De zomer komt dus toch nog onze kant op, in de herfst nog wel. Ik sta vooraan!!

Borrowed Heaven: we lenen even de hemel met diens goede weer om het eventueel in de kast te kunnen zetten en het eruit te pakken wanneer we maar willen. Mijn weersvoorspelling is dat deze cd meer in de buurt van de cd speler te vinden is dan in de kast.

The Corrs – Borrowed Heaven
Atlantic 7576-83670-2
Speelduur 45:17