Jaco Pastorius Big Band – Words of mouth revisited

Luc van Gaans | 15 juli 2004

Niet iedereen zal met weemoed terugdenken aan Jaco Pastorius. De vermaarde en in inmiddels legendarische bassist had naast een groot talent voor bas spelen ook een vervelende en onstabiele persoonlijkheid.

Jaco PastoriusNa een vechtpartij belande hij in coma en overleed een paar maanden later. Zoals vaker begint de legendevorming dan pas echt. Zo ook met Jaco Pastorius: er zullen weinig bassisten rondlopen die hem niet kennen.

Tijd voor een tribute, tijd voor een Jaco Pastorius Big Band. Enkele tot de top behorende bassisten werden opgetrommeld om hun bijdrage te leveren aan dit project. Zo spreken we onder andere van Christian McBride, Victor Wooten, Jimmy Haslip, Jaco´s neef David Pastorius en (uiteraard) Marcus Miller. Op het stuk Wiggle Waggle (van Herbie Hancock) is Jaco Pastorius zelf de bassist. De bastrack van een live optreden werd gebruikt en de bigband werd er omheen opgenomen. Bijzonder!

De productie is echt Amerikaans, te beginnen met de lay-out. In het boekje mogen alle gastbassisten iets roepen over hun held. Alle goede bedoelingen ten spijt, maar superlatieven schieten overmatig te kort om Pastorius te typeren. Daarvan gaan bij mij de haren (voor zover nog aanwezig) recht overeind staan. Maar goed, laten we ons concentreren op de muziek want daar gaat het ten slotte om.

Jaco PastoriusDe cd klinkt mooi en strak en de arrangementen zijn van hoog niveau (sommige zijn van de hand van Pastorius zelf). De muzikanten laten horen dat ze niet voor niets tot de absolute top behoren. Toch vind ik dat de plaat te netjes klinkt, te Amerikaans. De spontaniteit is nagenoeg uit de opname weg gefilterd omdat helemaal niets aan het toeval is overgelaten. Er ligt zo´n typisch laagje vernis over de muziek heen die alle oneffenheden wegvlakt. Dat is jammer, want een bigband klinkt pas echt goed wanneer je de highblow trompettist af en toe eens hoort kicksen en de adem door de saxen heen hoort stromen. Een live effect, en daarmee een opwindende bigband sound, wordt bereikt wanneer je het gevoel krijgt dat je trompetten door je hoge tonen speaker heen prikken. Dat gevoel krijg je met ´Words of mouth revisited´ geen moment. Dat de bas een zeer prominente rol inneemt is natuurlijk evident, maar van mij had het net iets minder gemogen. Het haalt de balans volledig uit het orkest. Er is alles aan gedaan om te mikken op het grotere en jongere publiek. Dat daarbij concessies moeten worden gedaan is duidelijk maar wel zonde.

Voor degene die de muziek van Jaco Pastorius nog niet kennen is deze cd een mooie gelegenheid er eens in te duiken. In de bijgeleverde CD-ROM vindt je tevens een biografie, handig voor op feesten en partijen. Voor de kenners zal de cd tegenvallen. Een gepolijste productie, zoals deze, betekent tevens op ´safe´ spelen. Vreemd eigenlijk, want dat is wel het laatste dat Jaco Pastorius in zijn te korte leven zelf heeft gedaan. En juist dat leverde nog wel die fantastische muziek op!

Heads Up international HUCD 3078
Featuring on bass: Victor Bailey, Richard Bona, Jeff Carswell, Jimmy Haslip, Christian McBride, Marcus Miller, David Pastorius, Jaco Pastorius, Gerald Veasley, Victor Wooten
Conducted by Peter Graves.