REVIEW

Personal Velocity


Jan Luijsterburg | 26 augustus 2004

Bij boeken is naast de roman de verhalenbundel een bekend fenomeen. In speelfilms is het minder gebruikelijk om de speelduur op te splitsen in een stel losse verhalen. Rebecca Miller levert een uitzondering op de regel, en verfilmde drie verhalen uit haar gelijknamige boek. Drie schrijnende, ontroerende portretten van vrouwen op een lastig moment in hun leven.

Personal VelocityDelia (Kyra Sedgwick) verlaat na twaalf jaar haar man, omdat hij haar mishandelt. Vroeger was ze krachtig en zelfverzekerd, de slettebak van de school. Iedere man wist ze met haar blikken en haar achterste te binden, al was het vaak maar voor even, maar nu is ze een wrak. Ze belt in wanhoop een oude schoolkennis, die haar met drie emotioneel gehavende kinderen onderdak verleent in de garage. Delia gaat aan het werk als serveerster, haar erotische uitstraling werkt nog steeds, en geleidelijk krijgt zij de greep over haar leven aan de zelfkant van de samenleving terug.

In een heel ander milieu leeft Greta (de fantastische Posey Parker), dochter van een beroemd advocaat. Lang leek zij niet aan de hoge eisen van haar omgeving te kunnen (of willen) voldoen, en leefde tevreden als bescheiden redacteur van kookboeken. Bij toeval komt ze in de gelegenheid een uiterst populaire schrijver te begeleiden in zijn creatieve proces, wat haar in haar kring plotseling een enorme status brengt. Goed voor het ego, maar het zet haar relatie flink onder druk, temeer daar ze altijd al moeite had met trouw.

In deze twee verhalen is op de achtergrond een bericht op het radionieuws te horen over een schietincident en aansluitend auto-ongeluk in Manhattan. Paula (Fairuza Balk) heeft dat ongeluk net zelf meegemaakt: ze liep over straat met een man die plots naast haar weggevaagd werd. Hevig overstuur rijdt ze rond en pikt een jonge lifter op. Die blijkt niet minder getraumatiseerd. Paula zelf is ook nog zwanger van een vriend die ze niet helemaal ziet zitten. Een bezoekje aan haar moeder maakt de paniek niet minder.

Veel ellende kortom, en oplossingen liggen niet voor het oprapen. De verhalen hebben een nadrukkelijk literaire vorm gehouden. Er is een verteller die als voice-over continu uitleg geeft in fraaie volzinnen, en er wordt veel gewerkt met flash-backs die stukken geschiedenis van de personages tonen. Daarnaast worden ook veel filmische technieken gebruikt in deze digitaal geschoten low-budget productie. Regelmatig wordt het beeld stilgezet en zien we een serie foto’s die het verhaal versnellen. Prachtige, kunstzinnige plaatjes onderbreken steeds de ruwe, uit de hand gefilmde beelden. Het levert een mooie compositie op.

Personal VelocityHoe opvallend de vormgeving ook is, vreemd genoeg leidt die helemaal niet af van het verhaal. Je raakt alleen maar extra gericht op de personages, wat aantoont hoe functioneel de vorm is. Ik het korte tijdbestek dat je met ze doorbrengt, de delen duren allemaal een klein half uur, leer je de drie vrouwen goed kennen en leef je intens met ze mee. Het dynamische camerawerk van Ellen Kuras draagt sterk bij in het indringend overbrengen van de grote emoties. Ook andere digitaal opgenomen producties als Dogville, Tape, Ten en de Dogma-films tonen dat kleine camera’s goed helpen om topacteurs te laten schitteren.

In Amerika werd de onafhankelijk gemaakte, bij het Sundance festival bekroonde film en de DVD uitgebracht door een grote maatschappij, MGM/United Artists. Misschien hielp de naamsbekendheid van Miller: ze is een dochter van de toneelschrijver Arthur Miller, die voor Rebecca’s geboorte nog een tijdje met Marilyn Monroe getrouwd was. In de Benelux wordt de film verspreid door het kleine, onafhankelijke Cinemien en haar DVD-kanaal Homescreen. Ik weet niet of het hierdoor komt, maar de talrijke extra’s van de Amerikaanse versie van het schijfje, waaronder interviews en een commentaarkanaal, ontbreken hier. Jammer, ik had ze graag gezien en gehoord.

 

Aanvullende informatie:
Verenigde Staten, 2002
Speelduur: 85 minuten
Regie en scenario (naar drie verhalen uit haar gelijknamige boek): Rebecca Miller
Camera: Ellen Kuras
Montage: Sabine Hoffman
Muziek: Michael Rohatyn
Met: Kyra Sedgwick, Parker Posey, Fairuza Balk
Beeld: 16:9 anamorf
Geluid: Dolby digital 5.1
Filmdistributie: Cinemien www.cinemien.nl
Uitgave DVD: Homescreen www.homescreen.nl
Website film: www.mgm.com/ua/personalvelocity/

EDITORS' CHOICE