REVIEW

Harry Belafonte, Miriam Makeba; An Evening With Belafonte / Makeba


Jan de Jeu | 14 oktober 2004
Harry Belafonte leert Miriam Makeba in september 1958 kennen tijdens een bezoek aan London waar hij op dat moment is voor het maken van een aantal televisie opnamen voor de BBC. Zij behoort dan tot een groep politieke vluchtelingen die hem om hulp vragen. Later laat hij Makeba meezingen op zijn fabuleuze LP "Return to Carnegie Hall". Het duurt echter tot 1965 – twee jaar nadat Makeba voor de United Nations een getuigenis aflegt over het Apartheid beleid van de Zuid-Afrikaanse regering - voordat hij samen met haar dit album opneemt in RCA Victor’s Studios in New York.

Harry Belafonte en Miriam MakebaAfgaand op de titel van deze LP verwacht je eigenlijk een live optreden van deze twee giganten. Het gaat echter om een studioalbum met daarop twaalf Zuid-Afrikaanse traditionals die gezongen worden in de originele dialecten van de Xhosa, Zoeloe, Sotho en Swahili stammen. De producers Andy Wiswell en Harry Belafonte hebben er naar gestreefd om de inbreng van de achtergrond instrumentalisten tot een minimum te beperken teneinde het originele karakter van de songs zo veel mogelijk in tact te houden.De arrangementen van Jonas Gwangwa zijn minimalistisch en laten slechts hier en daar wat mouth organ, guitar, bass-violin & percussion horen. Het gemengde koor draagt bij aan de authenticiteit van het geluid maar centraal staan de stemmen van Belafonte & Makeba. Slechts in twee van de twaalf nummers zijn ze samen te horen. Allereerst in het eerste nummer van kant 1 – "Train Song" (Mbombela) – waarin Afrikaanse leden van de Xhosa stam voor het eerst een trein zien en de beweging beschrijven. Daarnaast in het derde nummer van kant twee – "My Angel" (Malaika) – dat in het Swahili verhaalt over een jongeman uit Kenya die te arm is om met zijn geliefde te kunnen trouwen.

Harry Belafonte en Miriam MakebaDe tien overige liederen, waarvan er vijf door Makeba en vijf door Belafonte gezongen worden, zijn protestsongs van de zwarte bevolking die onder ‘Apartheid’ gebukt ging. Miriam zingt in "To Those We Love" (Nongqongqo) over de Zuid-Afrikaanse leiders zoals Sobukwe, Luthuli en Mandela die vanwege hun ideeen gevangengenomen werden. In "Give Us Our Land" (Mabayeke) eist Belafonte de teruggave van het land aan zijn rechtmatige eigenaren en in "Beware, Verwoerd" (Ndodemnyama) waarschuwt Makeba de premier van Zuid-Afrika dat de zwarte man in verzet komt. Ook een traditionele ‘wedding song’ als "Show Me The Way, My Brother" (Iph’Indlela) krijgt nu een andere betekenis; show me the way to freedom and happiness.

Het is jammer dat op de originele hoes slechts gedeeltes van de teksten vertaald zijn in het Engels. Dit doet evenwel niets af van de kracht en vooral de charme van de songs en de kwaliteit van de uitvoering. De wijze waarop Speakers Corner Records deze kwaliteit op 180 gram vinyl heeft weten te vangen maakt deze schijf tot een regelrecht luistergenot.


Aanvullende informatie:

Format: 180 gram virgin vinyl RCA LSP-3420
Label: Speakers Corner Records
Starkenbrook 4
D-24214 Gettorf
Deutschland
Distributeur: Technicom
Tel. 035-6237170

EDITORS' CHOICE