REVIEW

Sarah Vaughan; S/T

Jan de Jeu | 28 oktober 2004
Net zo goed als er in de jazz maar één Billie en één Ella is, volstaat ook het noemen van de voornaam Sarah om direct te weten over wie het gaat. Als geen ander weet "Sassy" – zoals ze ook wel liefkozend genoemd wordt – teksten tot leven te brengen, ongeacht of het om een ballad of om een pop tune gaat. Daarbij gebruikt ze haar stem als een instrument; één van de redenen waarom ze zo goed tot haar recht komt in samenspel met uitzonderlijk virtuoze solisten zoals in dit geval Clifford Brown op trompet, Paul Quinichette op tenor saxofoon, Herbie Mann op fluit en begeleid door Jimmy Jones’ trio met Jimmy Jones op piano, Joe Benjamin op bas en Roy Haynes op drums.

Sarah Vaughan - S/T"S/T" dateert uit 1954 en ligt als zodanig midden in de periode waarin "The Divine One" – die in haar bijna 50 jaar durende carrière opmerkelijk lang een hoog niveau heeft kunnen handhaven – op het toppunt van haar kunnen is. Op dat moment staat zij onder contract bij Mercury Records waar ze onder meer haar klassieke opnames van "Misty"en "Tenderly" maakt. Dit platenlabel biedt haar de kans om in feite twee carrières na te streven. Op Mercury is zij de hitzangeres met als één van haar grootste successen "Broken Hearted Melody". Tegelijkertijd is zij op het zusterlabel EmArcy Records de jazz zangeres die zelf mag bepalen welke songs zij uit wil brengen. Daar verschijnen de meest interessante releases en het is dan ook niet zo verwonderlijk dat juist deze EmArcy MG-36004 nu door Speakers Corner Records opnieuw – zij het ditmaal in een 180 gram versie – op vinyl uitgebracht wordt.

Sarah Vaughan - S/TZonder de overige jazz musici tekort te willen doen moet gezegd worden dat er van de instrumentale solisten slechts één is die op hetzelfde niveau staat als Vaughan; de op 26 jarige leeftijd overleden hard bop specialist Clifford Brown. Niet voor niets is het album later dan ook nogmaals uitgebracht als "Sarah Vaughan with Clifford Brown". Sassy’s eigen - door muzikanten als Dizzy Gillespie en Charlie Parker bopbeïnvloede – creativiteit komt mooi tot uitdrukking in "You’re Not The Kind" waarin Brown een swingende solo speelt. Even swingend is Sarah in "Lullaby Of Birdland" waarin zij indrukwekkend scat. Een lyrische Clifford Brown is te horen in "September Song" terwijl "April In Paris", "Embracable You" en "I’m Glad There Is You" misschien wel de mooiste ballads zijn die Sarah ooit opnam. Een plaat om te koesteren.


Aanvullende informatie:
Format: 180 gram virgin vinyl Mercury EmArcy MG-36004
Label: Speakers Corner Records
Starkenbrook 4
D-24214 Gettorf
Deutschland 

Distributeur: Technicom
Tel. 035-6237170

EDITORS' CHOICE