Stravinsky:The Rite of Spring / Nielsen: Symph. no.5 - Paavo Jarvi

Ferd Op de Coul | 18 november 2004

Misschien is de koppeling tussen Strawinsky`s onvolprezen "klassieker", het ballet "Le Sacre du Printemps", met de Symfonie nr. 5 van Denemarkens "Nationale" componist, Carl Nielsen, minder vreemd dan je zou vermoeden. Paavo Järvi, de getalenteerde dirigent - zoon van een  vermaarde vader, de Estse maestro Neeme Järvi - is verantwoordelijk voor die avontuurlijke koppeling van twee meesterwerken van 20ste eeuwse orkestmuziek.

The Rite of SpringAl wortelt  "Le Sacre" dan ook op bezwerende krachten en ritmische patronen van heidense en opzwepende dansrituelen, toch wordt het stuk vaker in de concertzalen gespeeld dan in theaters gedanst. Maar zowel het ballet van Strawinsky als de symfonie van Nielsen hebben donkere, ruige en expressieve gelaagdheden die deze opname van het Cincinnati Symphony Orchestra
onder Paavo Järvi als staaltje avontuurlijk programmeren aanvaardbaar maken.

Dit Amerikaanse orkest behoort niet tot de top, maar is bedreven en flexibel genoeg om de spanningen, ritmische uitbarstingen en geconcentreerde, inkervende kracht en kleuren van Strawinsky`s magnum opus pasklaar te etaleren. Maar een onweerstaanbare topproduktie is dit niet, omdat Järvi de dynamische contrasten niet zo sterk weet in te kleuren als o.a. zijn Amerikaanse collega Michel Tilson Thomas dat deed met een beter orkest in San Francisco. Niettemin: fraaie lyrische episoden tegenover krachtsexplosies die wel degelijk spannend blijken.

Nielsens symfonie, hoewel geen toonbeeld van snel toegankelijke symfonistiek, komt in al haar wisselvallige orkestrale kleurenpracht, soms Debussyaans verfijnd, dan weer in ruige november sferen met obsessieve thema`s en ritmen, sterk en plastisch tot klinken. Dit is een heel overtuigende en spannende vertolking, met vooral prachtige solistische blazers bij fluiten, hobo`s en klarinetten. Zwaarmoedige lyriek, o.a. in het adagio, vind je bij sonore strijkersklanken.

Al met al een idiomatische en verbeeldingsvolle vertolking, die - en dat geldt natuurlijk ook voor Strawinsky - mede door suggestieve ruimtelijke spreiding "surround" een waardevolle aanwinst genoemd kan worden.

TELARC Surround Super audio cd: Cincinnati
Symphony Orchestra olv Paavo Järvi.
I.Strawinsky: Le Sacre du Printemps.