Ignaz Dinné - Back Home

Jan de Jeu | 25 november 2004

Wanneer ik in Duitsland ben zal ik nooit verzuimen een blik te werpen in het blad "JazzThing". Naast de vaak voortreffelijke cover stories biedt het magazine me de mogelijkheid om enigszins bij te blijven in de alleszins interessante Duitse jazz scène.

Ignaz Dinné - Back HomeDat het blad ook zijn naam verbonden heeft aan een serie op CD uitgebrachte opnamen ervaar ik pas wanneer ik op de hoes van "Back Home" zie staan dat het hier gaat om "Volume III" uit de serie "Next Generation" die JazzThing in samenwerking met Double Moon Records uitbrengt.
Bij het horen van het door Ignaz Dinné geschreven "Tiny Tune" ben ik geneigd om nogmaals het booklet ter hand te nemen teneinde te controleren of het hier inderdaad om een jonge Duitse alt saxofonist gaat.
De daaropvolgende nummers "Sunrise" en "4th Avenue" maken me duidelijk dat het eerste nummer geen toevalstreffer is.

Dinne musiceert op hoog niveau; zijn sensitieve alt produceert melodieuze vloeiende lijnen met een rust en een timing die niet bij zijn jeugdige leeftijd passen. Zijn klank doet me soms denken aan Paul Desmond. Misschien hangt het samen met zijn opleiding aan het Amerikaanse Berklee School of Music. Mogelijk heeft het ook te maken met zijn tweejarige opleiding aan het prestigieuze "Thelonious Monk Institute of Jazz Performance at the University of Southern California" waar hij deel uitmaakte van de eerste klas van zeven studenten en les kreeg van Clark Terry, Barry Harris, Jimmy Heath, Jon Faddis, David Baker, Wynton Marsalis, Lewis Nash en Jackie McLean. Tenslotte twijfel ik er niet aan dat ook zijn jarenlange verblijf in New York - waar hij samen speelde met o.a. Gary Burton, Joe Zawinul, John Abercombie, Wynton Marsalis en Ron Carter -een bijdrage geleverd heeft aan het bereiken van zijn huidige hoge niveau.

In het geval van Ignaz Dinné valt de appel niet ver van de boom. Zijn vader is trombonist en dat de twee in muzikale zin goed met elkaar overweg kunnen bewijzen de frequente gastoptredens van Ignaz bij het kwintet van vader Ed Kröger. Vaker speelt hij echter met zijn eigen kwartet waarin de uit New York stammende pianist Pete Rende een vaste plaats veroverd heeft. Pete speelt ook mee op de CD "Back Home". De ritmesectie is daar in handen van een sterk tandem; Matt Penman op bas en Jochen Rueckert op drums. Inmiddels schijnt Dinne - die dit jaar woonplaats New York weer ingeruild heeft voor Berlijn - tijdens optredens echter vergezeld te worden door de bassist Palle Sollinger en de drummer Christian Willinger. Ongeacht hoe de ritmesectie bemand wordt; voor mij smaakt "Back Home" duidelijk naar meer en wanneer ik in de nabije toekomst - irgendwo in Deutschland oder die Niederlande - in de gelegenheid ben om een van Dinné`s concerten bij te wonen zal ik dat dan ook zeker niet nalaten.

Format: CD: DM/CHR 71038
Label:  Double Moon Records, internationally licensed and marketed by Challenge Record Services Hilversum, Holland