Hidalgo

Jan Luijsterburg | 02 december 2004

Frank T. Hopkins is een beetje een vreemde cowboy. Dat komt vast omdat hij in de loop van het verhaal een halve indiaan blijkt te zijn. Hidalgo is zijn onafscheidelijke paard, een taaie, halfwilde mustang-pony. In deze avonturenfilm van ouderwets degelijke allure draait alles om een lange afstandrace waar zij aan meedoen in Arabie, als enige buitenlanders.

HidalgoIn de introductie zien we dat man en paard samen al heel wat meegemaakt hebben. Ze aanschouwden de slachting van Indianen in Wounded Knee, wonnen een Amerikaanse lange afstandsrace en ontmoetten president Roosevelt. Minder avontuurlijk is hun deelname aan een rodeo show: het ging duidelijk bergaf. Vandaar dat Hopkins graag de uitnodiging aanneemt deel te nemen aan een drieduizend mijl lange paardenrace in Arabie. De organiserende sheik (gespeeld door filmlegende Omar Sharif) is gefascineerd door cowboyboekjes, en wil die cowboy als eerste buitenlandse deelnemer het graag zien opnemen tegen de met zorg gefokte volbloeden.

Hopkins komt terecht in een web van intriges. De tocht is een meeslepend avontuur. Dat hij op het nippertje gaat winnen is inherent aan het genre, dus alles behalve een verrassing. Daar horen natuurlijk ook enige amoureuze verwikkelingen bij. Ondertussen worden we getrakteerd op oogverblindende plaatjes van het woestijnlandschap van Marokko, waar de Arabische scènes opgenomen zijn. Een echte genrefilm derhalve, met alle beperkingen die daar bij horen. Verwacht geen psychologische diepgang of enigerlei boodschap, dit is puur entertainment voor een breed publiek. En passant worden de Arabieren neergezet met een hoeveelheid clichés die maar beter niet ingebracht kunnen worden in de discussies over de multiculturele samenleving.

Qua extra’s is de DVD veel beperkter dan gebruikelijk bij dit type films. De beknopte making of filmpjes (waarvan eentje verstopt in het menu, een paaseitje) suggereren dat het een historisch gebeurd verhaal is, maar dat schijnt in werkelijkheid nogal mee te vallen. Die Hopkins heeft wel bestaan, maar daar houdt het ongeveer wel mee op. Wounded knee en Roosevelt heeft hij nooit gezien, Indiaans bloed had hij niet (ook Viggo is het niet echt aan te zien) en de race waar het verhaal om draait heeft ook nooit bestaan. Het mag de pret niet drukken.

HidalgoViggo Mortensen, bekend als Aragorn uit The Lord of the Ring, is opnieuw een overtuigend avonturier. Hij spreekt weer erg vreemde talen, geen Elfs dit keer, maar wel een Indiaanse taal en vooral natuurlijk Paards met zijn trouwe Hidalgo. Je hoort wel vaker dat het intensieve samenwerken op de set tot privĂ©-relaties leidt tussen acteurs. In dit geval kocht Mortensen naar verluidt Ă©Ă©n van de paarden op die zijn trouwe kompaan vertolken.

Hidalgo is geen film waarvan je zegt – goh, zoiets had ik nou nog nooit gezien. De originaliteitprijs wordt bepaald niet gewonnen. Wel is dit een DVD waarnaar het zeer aangenaam kijken is. Hersens op nul en dik twee uur onderdompelen in een andere wereld: film blijft een mooi medium voor een partijtje escapistisch genieten. Uw apparatuur komt er ongetwijfeld fraai mee tot zijn recht, want beeld- en geluidskwaliteit zijn uitstekend en de plaatjes meer dan fraai. Ook dat is bij dit genre natuurlijk eerder regel dan uitzondering.

VS, 2004
Speelduur: 131 minuten
Regie: Joe Johnston