Early Day Miners – All Harm Ends Here

Jan Luijsterburg | 26 januari 2005

Uit Bloomington, industriestad in de Amerikaanse ‘mid-west’, komen de Early Day Miners, een bandje dat nu al vier CD’s volspeelde met verstilde, melancholieke gitaarmuziek. De een valt er meteen bij in slaap, de ander raakt bevangen door de serene, betoverende atmosfeer die opgeroepen wordt.

Early Day Miners – All Harm Ends HereDe inspiratie ligt duidelijk in Engeland, begin jaren tachtig. Cure, Echo and the Bunnymen, Comsat Angels, de Factory bands, hoe depressiever hoe mooier. Basis ook voor de latere ‘slowcore’ stroming, waarin, de naam zegt het al, het tempo nog flink omlaag ging. Onder het motto ‘minder is meer’ zijn Low en vooral Codeine verwante geesten, net als het Britse Hood. Opvallende overeenkomst is de immer fluisterzachte zang.

Ik kwam in contact met de muziek van Early Day Miners doordat het hoesje van hun eerste CD me opviel in de bakken van mijn vaste platenboer in Roosendaal, Peter’s ‘Blue Moon’. Stemmig grijze landschapsfoto, geen enkele informatie, vage titel (Placer Found), slechts zeven tracks. Was wel iets voor mij, dacht Peter. Het werd een zeer dierbaar schijfje, dat vaak laat op de avond de CD-speler vindt. Minimale stemmingsmuziek die inderdaad dicht tegen de slaaptoestand aan schurkt, maar een heerlijke sfeer weet over te brengen. Goed voor het gemoed.

Het verschijnen van CD twee en drie ontging me - Early Day Miners is niet een band waarvan je overal de affiches ziet hangen -  maar vier jaar na Placer Found blijkt er niet echt veel veranderd. Opnieuw een opvallende en zeer fraaie hoesfoto, breed uitklapbaar. De titel van het kunstwerk is Knot, gemaakt door Stephen Roach. Er is meer variatie gekomen, hier en daar wordt even verrassend stevig uitgepakt. Dit heeft alleen tot effect dat de momenten dat alles weer stilvalt en flageoletten eindeloos rond echoen extra opvallen en winnen aan effect.

Early Day Miners – All Harm Ends Here

Nu Wave weer in is (Franz Ferdinand, Interpol) raken er misschien wat mensen geïnteresseerd in deze tot op heden vrij obscure band. In ieder geval heeft de CD een fraaie opbouw, met de popsongs aan het begin en naar mate de plaat vordert steeds meer ambient uitwaaierend. De toevoeging van een paar strijkinstrumenten aan het eind werkt ook perfect.

Early Day Miners – All Harm Ends Here

Naar verluid werden de opnamen nogal gehinderd door geesten die huisden in het oude pand dat als studio diende. De tapes werden herhaaldelijk gevuld door niet te traceren geluidsbronnen, wat het werken nogal lastig maakte. Het ligt voor de hand de magie van de tracks toe te schrijven aan restanten van deze stoorzenders, maar volgens mij doen de Miners het gewoon zelf, samen met de luisteraar als die zich ontvankelijk opstelt. Fijne plaat.

9 tracks, speelduur 39:59
Label: Secretly Canadian www.secretlycanadian.com SC96
Distributie: de Konkurrent www.konkurrent.nl