Umphreys McGee – Anchor Drops

Michel Wanner | 17 februari 2005

Dit is wat je nou noemt een Rivella-band. Een beetje vreemd, maar in tegenstelling tot genoemde drankje wel degelijk lekker. Sinds 1997 is Umphrey’s McGee al actief in de zogenaamde jam band scène, maar het sextet brengt nu pas voor het eerst een cd uit in Europa.

Umphreys McGee – Anchor DropsAnchor Drops bevat een mengelmoes van stijlen die ik zelden eerder tegelijk op één plaat (nou ja, misschien een verzamel-cd) van één groep gehoord heb. Maar wat wil je ook als de biografie ons direct tracht te imponeren met kreten als "Steely Dan en John Coltrane die samenwerken om Frank Zappa te eren" en "Dixie Dregs bestrijdt The Police met Pearl Jam". Klinkt leuk en aardig allemaal, maar wat moet je ermee? Juist, gewoon ondergaan door middel van een luisterbeurt.

Plunger opent op het eerste gezicht vrij normaal, maar gaandeweg doen zich direct enige frivoliteiten voor die direct duidelijk maken dat we hier niet met een normaal popgroepje van doen hebben.

Nummer twee, Uncommon, doet me muzikaal enigszins aan Primus denken en dat is voor ondergetekende uiteraard mooi meegenomen. Eigenlijk zouden alle nummers wel Uncommon kunnen heten, maar dit terzijde. Wat wil je met naast een redelijk conservatieve bezetting (gitaren, drums, bas) ook nog percussie, keyboards en een heuse Moog.

In het algemeen wordt er uitermate vakkundig edoch vrij ingetogen gemusiceerd, waardoor het nooit echt heftig wordt en dat is mijns inziens gelijk ook het enige nadeel van Anchor Drops. Een beetje meer ballen mag af en toe wel hoor! Voor de rest valt er enorm veel te genieten en ontdekken op deze schijf. Een Latijns tintje voorzien van een bluesrock-groove en complexe drumritmes (Walletsworth) gaan hand in hand met kruisbestuivingen tussen Kingdom Come en Kraftwerk (Robot World) en een heuse country tearjerker (Bullhead City).

Umphrey’s McGee is een hoogst originele muzikale verschijning en iedereen zal wel iets herkennen in de kleurrijke mix van pak hem beet 40 jaar popgeschiedenis. Dit kan tevens het manco zijn voor de band; door de grote verscheidenheid aan stijlen kunnen een hoop mensen zich niet identificeren met de escapades van het zestal en dreigen de heren tussen wal en schip te vallen. Muziekliefhebbers die verder luisteren dan hun oor groot is – en dat zijn bezoekers van HiFi.nl – hebben met Anchor Drops een interessante luistervaardigheidtest voor de boeg.

N.B. Om het album in Nederland te promoten zal Umphrey’s McGee 3 avonden achtereen in de Melkweg staan, namelijk op 20, 21 en 22 maart 2005.

Aanvullende infomatie:

Releasedatum: 21 februari 2005