REVIEW

Quincy Jones - The Birth Of A Band


Jan de Jeu | 17 februari 2005

Tegenwoordig liggen de activiteiten van Jones met name bij het impresariaat QDE (Quincy Jones/David Salzman Entertainment) maar zijn bijdragen aan de entertainment wereld vormen een lange lijst van sterk uiteenlopende bezigheden. Zo heeft hij thema’s voor films (The Pawnbroker, The Getaway etc.) en televisieseries (Ironside, Sanford and Son etc.) geschreven, platen geproduceerd (o.a. Thriller van Michael Jackson) en is hij zijn leven lang al een geengageerd activist.

Quincy JonesHij begint echter als musicus. Als tiener vormt hij al samen met Ray Charles een combo en op zijn 18e krijgt hij een scholarship voor Boston’s Berklee College of Music. Hij verlaat deze school evenwel snel als hij een aanbod krijgt om met Lionel Hampton op tournee te gaan. In de vijftiger jaren blijft hij trompet spelen terwijl hij daarnaast nummers gaat schrijven voor bekende jazz musici als Sarah Vaughan, Count Basie en Canonball Adderley. Hij maakt zijn eerste plaatopnamen als bandleader, studeert compositie bij Nadia Boulanger in Parijs en gaat daar werken voor de Franse distributeur van Mercury Records; Barclay Disques. Vervolgens gaat hij weer tot februari 1960 op tournee als musical director van Harold Arlen’s jazz musical "Free and Easy".

Wanneer de Europese tournee stopt vormt hij met musici van de Arlen Show zijn eigen bigband waarmee hij shows geeft door heel Europa en de Verenigde Staten.

Het is in deze periode dat hij, met Hal Mooney als opnameleider, voor Mercury een plaat opneemt die in 1959 uitgebracht wordt; "The Birth Of A Band". Zelf tekent Jones voor zeven van de tien arrangementen waarbij met name opvalt hoeveel ruimte, in tegenstelling tot andere "gevestigde" bigbandleiders uit die tijd, hij laat aan solisten. Dat doet hij door gebruik te maken van overbekende evergreens die zijn eigen stijl met betrekking tot ritme en melodieontwikkeling goed tot uitdrukking laten komen. Voor de samenstelling van zijn band heeft hij zich verzekerd van de medewerking van een keur aan jazz kopstukken met namen als Harry ‘Sweets’Edison en Sam ‘The Man’ Taylor. In het titelnummer soleren John ‘Zoot’ Sims en Jerome Richardson terwijl in de sterke uitvoering van "Moanin’" Clark Terry met zijn flügelhorn acte de presence geeft. Samen met "I Remember Clifford", "Along Came Betty" (met solisten Frank Wess en Phil Woods) en "Whisper Not" de sterkste nummers van deze nu door Speakers Corner fraai heruitgegeven LP op 180 gram virgin vinyl. Een heerlijke plaat – met liner notes van Bill (The Count) Basie - voor bigband liefhebbers zoals ik.


Aanvullende informatie

Format: 180 gram virgin vinyl Mercury SR-60129
Label: Speakers Corner Records
Starkenbrook 4
D-24214 Gettorf
Deutschland 

Distributeur:
Technicom
Tel. 035-6237170

EDITORS' CHOICE