Ginastera & Montsalvatge

Jan de Jeu | 24 februari 2005

Een aantal malen per jaar wordt er door het Nederlandse platenlabel NorthWest Classics een hybride SACD op de markt gebracht. Iedere release is om meerdere redenen steeds opnieuw interessant. Voor de liefhebbers van klassieke muziek is dat met name het artistieke aspect dat steeds opnieuw op een hoog niveau staat.

Harp Concerti Ginastera & MontsalvatgeDaarin speelt niet alleen een rol dat zowel producer Diehl als balance engineer Meijer onder andere beiden een opleiding aan het conservatorium gevolgd hebben. Ook de uitvoerenden behoren immer tot de top. In dit geval het fameuze Radio Kamerorkest – niet onder leiding van één van haar beide eigen dirigenten Frans Brüggen of Peter Eötvös, maar van de Zuid-Afrikaan Gérard Korsten – met als soliste Godelieve Schrama. De audiofiele luisteraar tenslotte is steeds verzekerd van een opnamekwaliteit die exemplarisch is. Reden waarom mijn verwachtingen voorafgaand aan de eerste luistersessie al hoog gespannen zijn.
Al bij het klinken van de eerste tonen weet ik dat dit weer een juweeltje is.

Godelieve, die reeds eerder een fraaie SACD voor dit label opnam, legt heel haar hart, passie en niet geringe kunnen in deze composities waarbij Frau Professor - aan de Hochschule für Musik in het Duitse Detmold - er geen twijfel over laat bestaan dat harpmuziek absoluut niet uitsluitend en alleen lieflijk en romantisch behoeft te klinken. Het totale gamma, van lieflijk gestreelde dromerij tot temperamentvol geplukt confronterend geweld, komt in deze concerti aan bod.Goed is te horen dat zowel de Argentijn Ginastera als de Spanjaard Montsalvatge sterk beïnvloed zijn door Igor Stravinsky, één van mijn favoriete componisten. En hoewel beide werken verschillen in temperament en karakter vallen in mijn oren juist het meest de overeenkomsten op. Niet alleen voortkomend uit de door beide componisten gedeelde passie voor ballet en opera maar ook afkomstig van de invloeden van volksmuziek - misschien nog het meest herkenbaar in het derde deel van Montsalvatge`s Concerto Capricioso, het Rondo Guarini - en tradities van Spanje en haar voormalige kolonien.

Het Iberische thema van deze schijf wordt tenslotte fraai gecompleteerd door de drie als bonus toegevoegde sonata`s van Soler die tevens een vingerwijzing vormen naar de volgende schijf van de harpiste die op dit label zal verschijnen en welke uitsluitend werken van deze componist zal bevatten.

Format: Hybride SACD: NWC 411087
Label: NorthWest Classics
P.O.Box 110