REVIEW

The Alan Parsons Project - The Turn Of A Friendly Card


Jan de Jeu | 10 maart 2005

Alan Parsons is misschien niet de meest geniale artiest uit de prog rock historie maar deze geluidstechnicus - die verantwoordelijk is voor de klank van zowel The Beatles’ "Abbey Road" als Pink Floyd’s "Dark Side Of The Moon"- heeft met zijn zeer herkenbare mix van orkestraties, vocalen, en elektronische effecten een volstrekt nieuwe en geheel eigen benadering van de rock muziek gecreeerd.

The Alan Parsons Project - The Turn Of A FriendlyHij is verantwoordelijk voor een aantal concept albums die door de jaren heen hebben kunnen rekenen op een grote schare fans. De beste daarvan waren volgens de echte fans "Tales of Mystery & Imagination"en "I Robot". Zij beschouwden "The Turn Of A Friendly Card" als een uiting van concessie naar een groter publiek en inderdaad is deze LP de eerste waarvan twee nummers in de Britse top twintig eindigden; "Games People Play"en "Time".

Het concept dat Parsons op dit album behandelt is, zoals de titel al aangeeft, gokken. In alle nummers komen aspecten van hetzij het gokspel, verlies of wanhoop naar voren. De enige uitzondering is eigenlijk het in mijn oren meesterlijke "Time" dat me doet denken aan een al even fraai nummer van Parsons getiteld "Old & Wise".

Of het moet zijn dat gokken de immer verglijdende tijd doet vergeten; "flowing like a river, to the sea…" Eric Woolfson is de zanger en hij is ook degene die steeds te horen is op de later volgende LP’s van het Project.

In het openingsnummer "May Be A Price To Pay"is, naast een groot orkestraal deel in het midden, de stem van Elmer Gantry te horen. Als luisteraar bevindt je je tussen de roulette tafels, hoor je Black Jack kaarten ritselen en dobbelstenen geworpen worden. Bij het tweede nummer, de dynamische pop rock song "Games People Play", wordt de microfoon overgenomen door Lenny Zakatek, die ook tekent voor de vocals in "I Don’t Wanna Go Home". Het hypnotiserende "Gold Bug", met de getuite lippen van de fluiter aan het begin, is één van Parsons sterkste instrumentale nummers. Het gaat vooraf aan de uit vijf nummers bestaande pop suite waar de LP zijn titel aan ontleend heeft. Deel één is een prelude die voorbereidt op het betreden van de hier als "Cathedral"aangeduide gokhal. "Snake Eyes", "The Ace Of Swords", "Nothing Left To Lose" en "The Turn Of A Friendly Card Part Two" verhalen van de verlokkingen en verschrikkingen van een speelhol zoals ik dat in Las Vegas gezien heb en ze roepen beelden op van geobsedeerde, mechanisch handelende zombies achter slot machines. Hoogtepunt van dit deel is "Nothing Left To Lose" met de stem van Woolfson die de emotie van de gedesillusioneerde gokker perfect weergeeft.

Het geluid dat Alan Parsons, in 1979 achter de knoppen zittend, op band gezet heeft is op deze 180 gram virgin vinyl heruitgave van Speakers Corner wederom met alle respect behandeld waardoor aanschaf van deze tijdloze muziek zo mogelijk nog aantrekkelijker wordt.


Aanvullende informatie:

Format: 180 gram virgin vinyl Arista AL 9518
Label: Speakers Corner Records
Starkenbrook 4
D-24214 Gettorf
Deutschland 

Distributeur:
Technicom
Tel. 035-6237170

EDITORS' CHOICE