New Cool Collective – THEBESTOF 9499

Luc van Gaans | 17 maart 2005

De zomer staat weer voor de deur..., althans dat zouden we graag willen. Wie alvast in de stemming wil komen zou deze cd eens op moeten zetten. Een verzameling van de beste stukken van één van de hipste jazzformaties van Nederland. Zeker weten dat je de zon daarmee aan het schijnen krijgt!

New Cool Collective – THEBESTOF 9499Na 4 albums ( ´SoulJazzLatinFlavoursNinetiesVibes´, ´More! SoulJazzLatinFlavoursNinetiesVibes´, ´Big´ en ´Bring it on´) moest het er maar eens van komen. Een compilatie van de allerbeste liedjes. Vreemd is dat er geput is uit de albums tussen 1994 en 1999 waardoor ´Bring it on´ buiten de selectie is gebleven (een platenmaatschappij kwestie misschien?). Jammer, wat dat is een ronduit strakke plaat. Maar gelukkig is er op de overige drie albums voldoende te vinden dat een plaats op de ´Best of´ rechtvaardigt.

The New Cool Collective, met voorman Benjamin Herman (altsaxofoon), onderscheid zich al jaren door hun gemêleerde muziek van latin, jazz, soul en Trip Hop invloeden. ´Love Boat´ is een mooi voorbeeld van deze unieke en succesvolle mix en dan ook te vinden op deze cd.

Maar de meeste indruk maken de stukken met de voltallige Big Band bezetting (van de cd ´Big´). Prachtige arrangementen die de hippe muziek van het collectief niet laat stropen maar juist versterkt. Knap werk. Alleen ´Flootie´ staat in een hippere versie op ´Bring it on´ (onder de naam ´Comin´back for more´). Kennelijk werkt een kleinere bezetting met zang en iets hoger tempo toch net iets beter voor dat nummer. Het blijft echter commentaar leveren op de marge. Geen band hoeft zich te schamen voor de uitvoering zoals die op de ´the best of´ is te vinden.

Over de jaren heen weet Benjamin Herman zijn formatie hoog bovenaan de lijst (en hitparade´s!) te plaatsen van swingende topacts. Een ´Best of´ is dan ook een logische stap. Maar de echte liefhebber zorgt gewoon dat alle cd´s in huis staan. Tot mijn grote schaamte moet ik bekennen dat dat bij mij nog niet het geval is. Maar daar gaat absoluut verandering in komen. In mei 2005 komt in ieder geval het nieuwe album uit. Ik kijk er reikhalzend naar uit!!

New Cool Collective – THEBESTOF 9499
Challenge records, JJT77037
Totale speelduur: 1 uur, 11 minuten, 15 seconden.