The Secret Machines - Now Here is Nowhere

Roel Bouman | 31 maart 2005

Voor de mensen die van avontuur houden. Ouderwets avontuur, zoals er in de jaren zestig en zeventig veel afgeleverd werd. Net niet symfonisch, maar daar tegenaan. Met lange instrumentale stukken. Liefhebbers van dat genre (we zullen weldra wat namen droppen) spitsen de oren, want The Secret Machines is een regelrechte aanrader!

THE SECRET MACHINES - Now Here is NowhereJe mag nu een flinke grote maatbeker gaan halen, daar gaat dan in: Pink Floyd (lees Roger Waters), Led Zeppelin, The Beatles in latere dagen, The Who, The Rolling Stones in de psychedelische periode, King Crimson, David Bowie, Hawkwind, Klaatu en ja zelfs New Order en Depeche Mode. Maar wacht, voordat u wellicht iets teveel aan de oubollige kant denkt, alles klinkt helemaal anno nu en The Secret Machines kunnen bijzonder stevig en beklemmend voor de dag komen. Het is toch vooral een op gitaar gerichte plaat en Now Here is Nowhere zal het ook bij een hedendaags, wat alternatief publiek goed kunnen doen. In dat licht mag ook gedacht worden aan The Flaming Lips, Tool, Sunny Day Real Estate, Mercury Rev en zelfs een klein vleugje The Mars Volta. Die mikken we ook nog allemaal in die maatbeker, begint al lekker vol te zitten, mixen maar!

De band is niet over één nacht ijs gegaan, de formatie bestaat al een jaar of vijf en heeft klaarblijkelijk lang gewerkt aan het eerste statement. Het lijkt wel of echt alles klopt. Dat hier een drietal aan het werk is hoor je nergens aan af. Het album klinkt als een plaat van een, al bovengemiddeld goed bezette, vijfmansformatie. Neo-psychedelica gaat hand in hand met klassieke elementen en het album bevat net zo goed noise als verstilde passages en dat ook soms vlak bij elkaar. De opener en afsluiter duren elk zo`n negen minuten en laten in dat tijdsbestek een bont palet aan stijlen voorbijkomen. Er is waarschijnlijk over elke noot en elk geluid nagedacht, maar de volle 47 minuten klinken volkomen natuurlijk en gaan eigenlijk als één lang epos voorbij. Vanzelfsprekend zijn er een paar draaibeurten nodig voor de ware gedaante van Now Here is Nowhere aan de oppervlakte komt, maar dat is bepaald geen straf, want er volop boeiends te ontdekken. Zodra je maatjes met het album bent is het genieten, genieten en nog eens genieten. Het debuut van The Secret Machines is een bijna vijf sterren album!

CD
Reprise Records/Warner Music
8 tracks, 47:09 minuten