Eastern Lane – The Article

Jan Luijsterburg | 31 maart 2005

Na hun enthousiast ontvangen debuut Shades of Black was het de vraag of dit groepje tieners uit het Noord-Engelse plaatsje Berwick-on-Tweed een keus zou maken. Want de muziekstijlen op dat debuut liepen wel erg uiteen, van heftige neo new wave à la The Strokes tot ingetogen Americana van een eeuwtje geleden. Niet dus.

Eastern Lane – The ArticleHet eerste wat er te horen valt op The Article is een bezopen bandje dat het melig over bloemetjes heeft, uitlopend in een vuige punkexplosie van een minuut. Na dit stukje desorientatie komen we met roffelende trom terzake met de ijzersterke popsong ‘5’, gevolgd door single I said Pig on Friday. Opvallende tekst, vertrouwd geluid met Clash-gitaren en de snerende stem van voorman Derek Mains.

Ook For the Sun is een potige rocksong, maar dan valt alles stil in I Feel Liberated, een dramatische, traditionele pianoballade. Een verbazingwekkend contrast met opener Daffodils for my mother, die een kwartiertje geleden nog een opstandige ‘fuck-it-all’ houding etaleerde.

Een a-capella walking blues die klinkt als opgenomen in 1930, (of anno nu op een dictafoon), en we gaan weer volle vaart voorwaarts in Feed your addiction en de Strokes-kopieen Saffron en Desires of Liars. Dat laatste nummer groovet tussen alle beknopte nummertjes ineens zeveneneenhalve minuut heerlijk door.

De kampvuurliedjes die op de tweede helft van Shades of Black de overhand kregen zijn hier vertegenwoordigd met Goodbye Rose Garden. Prachtig, ontroerend en heel erg lief. Vervolgens is het weer schreeuwen geblazen in Pretty Good, een titel die de hoekige punksong treffend omschrijft. Als afgesloten wordt met het trashy They gave me scripts to read, een soort Fall meets the Blues Explosion, hebben we alle hoeken van de kamer ruimschoots gezien.

Eastern Lane is nog steeds een aanstekelijk enthousiast spelend bandje, dat de spijker flink op de kop weet te raken. Derek Mains’ stem is een sterke troef. Het gevaar van eenvormigheid wordt bezworen door extreem contrasterende muziekstijlen naast elkaar te zetten. Dat vormt meteen de achilleshiel van Eastern Lane: een eigen identiteit, een eigen geluid is buiten die opvallende stem nog niet echt te vinden. En The Strokes zijn nu echt wel genoeg nagedaan.

11 tracks, speelduur 39:44
Label: Rough Trade
Distributie: de Konkurrent