REVIEW

Solex + M.A.E. – In the Fishtank 13


Jan Luijsterburg | 14 april 2005

Dierbare Konkurrent artiesten krijgen twee dagen studiotijd en binnen die beperking alle vrijheid, dat is kort gezegd het principe van de Fishtank. Solex stond al sinds 1998 op de verlanglijst, maar nu is het dan van gekomen. Met het Maarten Altena Ensemble bracht Liesbeth Esselink een project voor het Crossing Border Festival naar de studio.

Solex + M.A.E. – In the Fishtank 13Maarten Altena arrangeerde drie Solex nummertjes voor zijn ensemble. De samples die centraal staan in de typische werkwijze van Esselink werden grotendeels vervangen door ‘gewone’ instrumenten. De klank wordt daar aanzienlijk meer organisch door, maar Altena, met zijn avant-gardistische achtergrond, staat er borg voor dat het er zeker niet gewoner op wordt. De liedjes blijven, met de typerend dreinerige meisjeszang van Esselink, stevig overeind.

Niet alleen de arrangementen kregen een stevige beurt, ook de titels kregen een draai om de oren. Van het album Pick-up werd Five Star Shamberg omgedoopt tot 5 Superstar, en Chris the Birthday Boy tot Birthday Superboy. Niet minder dan superversies dus. Ease Up, You Fundamentalist! van Low Kick and Hard Bop heet nu Go Easy On The Fun Fund.

Het grootste deel van het mini-album wordt gevuld door een bewerking die Liesbeth Esselink maakte van stukken van het Maarten Altena Ensemble. Eigenlijk deed ze met zijn werk wat ze normaal met de samples doet van de onverkoopbare platen uit haar tweedehands platenzaakje: in stukjes hakken en er een wonderlijk nieuw liedje van maken. In dit geval wordt het resultaat weer gewoon door het Ensemble gespeeld. De titel 1+1=11 geeft aan dat de creatieve geest niet alleen muzikaal, maar ook wiskundig tot onnavolgbare resultaten leidt, die ook op een of andere manier weer logisch zijn. En natuurlijk ook gewoon aangeven dat de som der delen explosieve proporties aan kan nemen.

In dit geval een achttien minuten durende suite die niet in genres te vatten valt. Stramme, hoekige ritmes, met jazzy en modern klassieke toetsen. Een ‘ongemakkelijke groove’ noemen ze dat bij de Konkurrent treffend. Rare overgangen, verrassende instrumentaties, en vooral de vreemde combinatie van de stem van Esselink met die van Noa Frenkel, de klassiek geschoolde alt van het Ensemble. ‘Pop, pop, popmusic’ declameert Liesbeth streng, en harder liegen is nauwelijks mogelijk.

Een prachtig staaltje grensoverstijgend muziekmaken kortom, puur avontuur, en nu eens niet wild uit de bol maar weldoordacht en mathematisch precies. Een hoogtepunt uit de prachtige reeks Fishtank sessies, waarvan hier eerder deeltjes 10 (Motorpsycho + Jaga Jazzist Horns) en 11 (Black Heart Procession + Solbakken) besproken werden.

Aanvullende informatie:
4 tracks, speelduur 27:00
Label/distributie: de Konkurrent 
Website Solex: www.solex.net
Website Maarten Altena Ensemble: www.altena.nl

EDITORS' CHOICE

  • Review
    Review Dali Phantom S-280: high-end in de muur
    Review
    lees meer »
  • Achtergrond
    DIRAC: wat is het en wat maakt deze software zo goed
    Achtergrond
    lees meer »
  • Review
    OPPO Sonica DAC
    Review
    lees meer »